naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Bevegelse
I dette opplegget får elevene i oppdrag å lage en modell som viser hvordan vi beveger armer og bein. De skal bruke modellen til å forklare hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett, og de skal beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen vår.
Overordna læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett
- sammenligne muskelmodell med observasjoner av egen arm
- beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Energi og materie (KE69)
- Kropp og helse (KE71)
Kompetansemål
-
4. trinn
- undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
- sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag (KM795)
- samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder (KM783)
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
- beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bevegelsesenergienergi i noe som beveger seg
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
energikjederekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
-
forklarekoble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
-
hjernendel av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
-
kjemisk energienergi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
-
knokkelbeinstykke som er del av skjelettet
-
leddbevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
-
modellforenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
-
muskeldel av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
skjelettbeinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
-
solenergienergi i sollys
-
varmeenergi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur