naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Følg et tre gjennom årstidene
I dette undervisningsopplegget skal elevene oppleve naturen gjennom de ulike årstidene. De skal observere et tre ved å tegne det gjennom året, og bruke sansene for å samle inn data. Økt 1 gjennomføres helt i starten, øktene 2–5 gjennomføres sommer, vår, høst og vinter. I siste økt bruker elevene de innsamlede dataene til å lage et årshjul.
Overordna læringsmål
Elevene skal
- samle og bruke observasjoner av trær til å beskrive endringer i naturen
- lage et årshjul som viser hvordan et tre endrer seg gjennom årstidene
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
2. trinn
- utforske et naturområde i nærmiljøet og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre (KM787)
- oppleve naturen til ulike årstider, reflektere over hvordan naturen er i endring, og hvorfor året deles inn på ulike måter i norsk og samisk tradisjon (KM788)
- utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon (KM790)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne skrive (GF2)
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bartretre som ikke feller bladene (barnålene) om vinteren, som gran og furu
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
bladgrønn del av tre som er viktig for at treet lager mat i fotosyntesen
-
frødet som kan bli en ny plante
-
knoppblomster og blader som ikke har rukket å springe ut
-
kongleblomst hos bartrær
-
løvtretre som feller bladene sine om vinteren, som bjørk og lønn
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
årstiddel av året som er bestemt ved vær- og naturforhold