naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 1: Hvordan beveger ulike dyr seg?
I denne økta starter elevene med å tenke på hvordan vi klarer å bevege oss. De får oppdraget om å lage en modell som skal brukes til å forklare hvordan vi kan bevege oss. Som en start på oppdraget ser elevene på hvordan ulike dyr beveger seg.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive og sammenligne hvordan ulike dyr beveger seg tilpasset ulike leveområder
- beskrive at modeller er etterligninger av virkeligheten
Tidsbruk
Presentere oppdrag | 5–10 minutt |
Sorteringsoppgave: Hvordan beveger ulike dyr seg? | 10–15 minutt |
Sorteringsoppgave: Hvor lever de ulike dyra? | ca. 5 minutt |
Tenk-par-del | ca. 5 minutt |
Kongen befaler: Etterlign de ulike dyra | ca. 10 minutt |
Koble til oppdrag | 10–15 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bevegelsesenergienergi i noe som beveger seg
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
energikjederekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
-
forklarekoble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
-
hjernendel av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
-
kjemisk energienergi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
-
knokkelbeinstykke som er del av skjelettet
-
leddbevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
-
modellforenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
-
muskeldel av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
skjelettbeinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
-
solenergienergi i sollys
-
varmeenergi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur