naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Muskler og skjelett
I denne økta skal elevene først se for seg hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde hatt muskler eller skjelett. De får et leseoppdrag knyttet til en NRK-film om hvordan musklene våre fungerer.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive hvordan hjernen, musklene og knoklene jobber sammen for å lage en bevegelse
Tidsbruk
Tegneoppgave: Hva hvis ...? | 5–10 minutt |
Undersøke egen arm | ca. 5 minutt |
Leseoppdrag: Før lesing | ca. 5 minutt |
Se film | ca. 15 minutt |
Etter lesing: Vurder påstander og gjenfortell noe fra filmen | 5–10 minutt |
Om muskler | ca. 5 minutt |
Koble til oppdrag | 5–10 minutt |
TOTALT | 45–60 minutt |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bevegelsesenergienergi i noe som beveger seg
-
energinoe som kan få noe til å skje
-
energikjederekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
-
forklarekoble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
-
hjernendel av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
-
kjemisk energienergi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
-
knokkelbeinstykke som er del av skjelettet
-
leddbevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
-
modellforenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
-
muskeldel av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
skjelettbeinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
-
solenergienergi i sollys
-
varmeenergi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur