Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Muskler og skjelett

I denne økta skal elevene først se for seg hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde hatt muskler eller skjelett. De får et leseoppdrag knyttet til en NRK-film om hvordan musklene våre fungerer. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan hjernen, musklene og knoklene jobber sammen for å lage en bevegelse

Tidsbruk

Tegneoppgave: Hva hvis ...?  5–10 minutt
Undersøke egen arm  ca. 5 minutt
Leseoppdrag: Før lesing  ca. 5 minutt
Se film  ca. 15 minutt
Etter lesing: Vurder påstander og gjenfortell noe fra filmen  5–10 minutt
Om muskler  ca. 5 minutt
Koble til oppdrag  5–10 minutt
TOTALT  45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
    energi i noe som beveger seg
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • energikjede
    rekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
  • forklare
    koble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
  • hjernen
    del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
  • kjemisk energi
    energi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
  • knokkel
    beinstykke som er del av skjelettet
  • ledd
    bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
  • modell
    forenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
  • muskel
    del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skjelett
    beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
  • solenergi
    energi i sollys
  • varme
    energi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur