naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2–5: Observer et tre
I denne økta skal elevene gå på tur i nærmiljøet for å observere trær. Denne økta skal gjennomføres hver sommer, høst, vinter og vår. Elevene tegner observasjonene sine i et skjema. Her skal de blant annet dokumentere om trærne har blader, knopper, blomster og frø/frukt.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- observere et tre gjennom å tegne de ulike delene det består av
- bruke sansene til å samle data om trær
Tidsbruk
Ut for å finne og observere trær | 45–90 min |
TOTALT | 45–90 min |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bartretre som ikke feller bladene (barnålene) om vinteren, som gran og furu
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
bladgrønn del av tre som er viktig for at treet lager mat i fotosyntesen
-
frødet som kan bli en ny plante
-
knoppblomster og blader som ikke har rukket å springe ut
-
kongleblomst hos bartrær
-
løvtretre som feller bladene sine om vinteren, som bjørk og lønn
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
rotdel av treet som er under jorda, tar opp vann og mat fra jorda
-
årstiddel av året som er bestemt ved vær- og naturforhold