naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 90 min.
Økt 2: Lag-på-lag-historiene
Elevene blir kjent med hvordan lag-på-lag-steinene dannes.
Læringsmål
Elevene skal lære hvordan lag-på-lag-steinene dannes.
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
2A. Demonstrer sedimentering | 45 minutter |
2B. Tegn lag-på-lag-stein og skriv den lagdelte historien | 30 minutter |
2C. Les om lag-på-lag-steinene | 15 minutter |
TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bergarterforskjellige typer stein
-
fossilspor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
-
sedimenter
-
sedimentære bergarterlag-på-lag-stein
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe