naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 15 minutter
2C. Les om lag-på-lag-steinene
Elevene bør få lese om lag-på-lag-steinene og deres historie for å repetere, men også for at hjemmene skal informeres om hva vi jobber med.
Du finner en kort tekst som vedlegg i høyrespalten.
Det anbefales også at man leser boka om Ida-fossilet av Jørn Hurum (m.fl.) i denne perioden. I boka får elevene nøye beskrevet hvordan et fossil blir til og hvordan forskere jobber for å forklare historien.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bergarterforskjellige typer stein
-
fossilspor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
-
sedimenter
-
sedimentære bergarterlag-på-lag-stein
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe