Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

2C. Les om lag-på-lag-steinene

Elevene bør få lese om lag-på-lag-steinene og deres historie for å repetere, men også for at hjemmene skal informeres om hva vi jobber med.

Du finner en kort tekst som vedlegg i høyrespalten.

Ida omslag Hurum fossilet Det anbefales også at man leser boka om Ida-fossilet av Jørn Hurum (m.fl.) i denne perioden. I boka får elevene nøye beskrevet hvordan et fossil blir til og hvordan forskere jobber for å forklare historien.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • fossil
    spor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
  • sedimenter
  • sedimentære bergarter
    lag-på-lag-stein

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe

Læremiddel