naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 30 minutter
2B. Tegn lag-på-lag-stein og skriv den lagdelte historien
La elevene få velge seg en lag-på-lag-stein som de tegner i arbeidsboka si. De skal observere steinen nøye og prøve å tegne det de ser; farger, form, lag osv.
Mens elevene tegner, skriver du noen nøkkelsetninger om sedimentære bergarter på tavla som elevene kopierer i arbeidsbøkene sine.
LAG-PÅ-LAG-STEINENE
Elva tar med seg sand, grus og leire til havet.
Sand, grus og leire legger seg i lag på havbunnen.
Lagene på havbunnen blir limt sammen til stein.
Steinene kalles sedimentære bergarter.
Elva tar med seg sand, grus og leire til havet.
Sand, grus og leire legger seg i lag på havbunnen.
Lagene på havbunnen blir limt sammen til stein.
Steinene kalles sedimentære bergarter.
Elevene kan også tegne landskapstegninger av fjell, elv og sjø i boka, og bilder til å henge på veggen.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bergarterforskjellige typer stein
-
fossilspor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
-
sedimenter
-
sedimentære bergarterlag-på-lag-stein
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe