Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 30 minutter

2B. Tegn lag-på-lag-stein og skriv den lagdelte historien

La elevene få velge seg en lag-på-lag-stein som de tegner i arbeidsboka si. De skal observere steinen nøye og prøve å tegne det de ser; farger, form, lag osv.

Mens elevene tegner, skriver du noen nøkkelsetninger om sedimentære bergarter på tavla som elevene kopierer i arbeidsbøkene sine.

LAG-PÅ-LAG-STEINENE

Elva tar med seg sand, grus og leire til havet.

Sand, grus og leire legger seg i lag på havbunnen.

Lagene på havbunnen blir limt sammen til stein.

Steinene kalles sedimentære bergarter.

 

Elevene kan også tegne landskapstegninger av fjell, elv og sjø i boka, og bilder til å henge på veggen.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • fossil
    spor etter liv fra fortiden, for eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader
  • sedimenter
  • sedimentære bergarter
    lag-på-lag-stein

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe