naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 185 min.
Økt 2: De prikkete historiene
Elevene blir kjent med dannelsesprosessen til de prikkete steinene.
Læringsmål
Elevene skal lære at
- alle prikkete steiner har vært magma som har størknet og fått et prikkete mønster
- prikkene i steinene er mineraler
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
2A. Mineralene blir til | 45 minutter |
2B. Fra lava til prikkete stein | 15 minutter |
2C. Dramatiser hvordan prikkene blir til | 30 minutter |
2D. Tegn prikkete stein og skriv den prikkete historien | 30 minutter |
2E. Jobb med vulkaner | 45 minutter |
2F. Les om de prikkete steinene | 20 minutter |
TOTALT | 185 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
lavamagma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
-
magmasmeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
-
magmatiske bergarterprikkete steiner. Dannet ved at magma har trengt opp gjennom jordskorpen fra jordens mantel, og blitt avkjølt slik at det flytende magmaet størkner og omdannes til bergarter.
-
mineralerprikker eller striper i steiner
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting