Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 185 min.

Økt 2: De prikkete historiene

Elevene blir kjent med dannelsesprosessen til de prikkete steinene.

Læringsmål

Elevene skal lære at

  • alle prikkete steiner har vært magma som har størknet og fått et prikkete mønster
  • prikkene i steinene er mineraler

 

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
 2A. Mineralene blir til  45 minutter
 2B. Fra lava til prikkete stein  15 minutter
 2C. Dramatiser hvordan prikkene blir til  30 minutter
 2D. Tegn prikkete stein og skriv den prikkete historien  30 minutter
 2E. Jobb med vulkaner  45 minutter
 2F. Les om de prikkete steinene  20 minutter
 TOTALT  185 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • lava
    magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
  • magma
    smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
  • magmatiske bergarter
    prikkete steiner. Dannet ved at magma har trengt opp gjennom jordskorpen fra jordens mantel, og blitt avkjølt slik at det flytende magmaet størkner og omdannes til bergarter.
  • mineraler
    prikker eller striper i steiner

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting