Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 30

2C. Dramatiser hvordan prikkene blir til

Et rollespill om prikkenes tilblivelse.

For å modellere hvordan prikkene blir til når lavaen størkner, kan man bruke dramatisering. Si til elevene: Nå skal vi lage en annen slags modell av hvordan en prikkete stein blir til.

  • Kle en voksen (eller en elev) i det mørke stoffet.
  • Gi alle elevene 3–4 runde post it-lapper i forskjellige farger.
  • Den voksne beveger seg inni stoffet for å illustrere at den forestiller en flytende lavaklump.
  • Når lavaen kjølner, begynner den å størkne og bevegelsene blir mindre. Elevene setter på post-it lappene. De skal illustrere mineralene som begynner å vokse i den avkjølende lavaen.
  • Jo kaldere lavaen blir, jo mindre bevegelig er den og jo flere prikker får den.
  • Til slutt er den helt stille (fast) og full av prikker med mange farger.
  • Den har blitt en prikkete, magmatisk bergart.

 

Dramatiser hvordan prikkene blir til 1

Dramatiser hvordan prikkene blir til 2

Dramatiser hvordan prikkene blir til 3

Dramatiser hvordan prikkene blir til 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spør elevene: Hvordan ligner denne modellen på den modellen vi lagde med stearinlyset? [Varmt materiale som er flytende blir fast når det størkner – mineralene vokser så lenge det er varmt nok og plass nok. Når lava størkner, slutter mineralene å vokse og blir til bergarten.]

Materialer og utstyr

  • Et stort, mørkt stoff (dynetrekk, laken, nervøs fløyel)
  • 3–4 runde post-it lapper til hver elever i forskjellige farger (klipp evt. til noen firkantede)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • lava
    magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
  • magma
    smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
  • magmatiske bergarter
    prikkete steiner
  • mineraler
    prikker eller striper i steiner

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting