naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 45 minutter
2E. Jobb med vulkaner
Vulkaner og lava er viktige ingredienser i de prikkete steinenes historier.
Vulkan 1
Utstyr: 4 stk 1,5 liters TabXtra, Cola light eller annen lettbrus, og 16 stk. Mentos. |
La elevgrupper på 4-5 elever grave ned hver sin flaske i sandkassa og bygge en sandhaug rundt – dette blir en modell av en kjeglevulkan.
Når alle vulkanene er ferdigbygget setter elevene seg rundt sandkassa som tilskuere. Læreren bør demonstrere denne aktiviteten, fordi det går så fort. Det er en fordel å ha flere flasker, fordi alle utbruddene blir nødvendigvis ikke like gode.
En og en vulkan «fyres» opp ved at lokket skrus av og 4 Mentos slippes samtidig ned i flasken.
Reaksjonen kommer raskt, og spruten kan gå flere meter opp i lufta.
Hvilken vulkan sprutet høyest? Man kan eventuelt spenne tau mellom to trær i ulike høyder for å se hvor høyt den går.
Vulkan 2
Utstyr: to trakter (en til det tørre og en til det våte), en halvliters plastflaske til hver gruppe, en kopp (ca 2 dl), bakepulver eller natron, spiseskje, eddik og rød konditorfarge. |
Del elevene i grupper på 4-5 personer.
Hver gruppe får en halvliters plastflaske de skal bygge inn i en vulkan, på samme måte som over.
Etter hvert som gruppene blir ferdige, får noen av elevene putte 3–4 ss bakepulver eller natron i sin vulkan gjennom en trakt.
Hell rød konditorfarge i eddikflasken.
Diskuter med elevene i forkant: Hva tror dere kommer til å skje?
Fyll koppen med eddikblandingen (2–3 dl) og la en elev tømme den i flasken gjennom den andre trakten.
En og en gruppe løser ut sin vulkan mens de andre gruppene ser på. Man kan også sette noen hus (små steiner, monopolhus) i foten av vulkanen før den utløses.
Diskuter forskjeller og likheter med elevene: Hva var forskjellen på de to vulkanene? La elevene beskrive det de så. Spør elevene: Tror dere det er forskjell på vulkaner i virkeligheten? [Ja.]
Vis en filmsnutt fra youtube fra en eksplosiv, sprutende vulkan og spør elevene: Lignet denne vulkanen på en av våre vulkaner? [Ja, Colavulkanen].
Vis så en filmsnutt av en vulkan der lavaen renner (tilsynelatende) rolig nedover. Spør elevene: Hvilke av våre vulkaner lignet mest på denne? [Bakepulvervulkanen].
La elevene tegne bilder av vulkaner som dere kan henge på veggen, og tegne og skrive om vulkanforsøkene i arbeidsbøkene sine, for eksempel oppskriften til hver av dem. Eksempel på en sammenlignende tekst:
Bruk gjerne elevenes egne utsagn til teksten.
Det er viktig å samtale med elevene om de observasjonene de har gjort. Få dem til å forklare historien til de prikkete steinene. Hovedmålet er at de skal vite at de prikkete steinene kommer fra vulkaner. Det går også an å fokusere på de ulike prikkene i magmatiske bergarter; at noen er små - nesten usynlige - fordi de har størknet fort oppe på overflaten, mens andre har tydelige mineralprikker fordi de har størknet sakte – nede i jordskorpa.
Fagspesifikke begrep
-
bergarterforskjellige typer stein
-
lavamagma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
-
magmasmeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
-
magmatiske bergarterprikkete steiner
-
mineralerprikker eller striper i steiner
Forskerspirebegrep
-
modellligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting