naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10 minutter
1A. Introduser oppdraget (inne)
Introduser oppdraget. Vi har fått et brev! Skal jeg lese det høyt?
(Tilpass brevet slik at det passer for deres kommune.)
Kjære elever i [...] kommune. Jeg skriver til dere for å be om hjelp. Jeg jobber som naturrådgiver i kommunen, og har ansvaret for naturforvaltning. Jobben min går ut på å overvåke og passe på naturen i kommunen vår. For å få gjort det, trenger jeg å samle inn informasjon om forskjellige arter som finnes her. Informasjon om artene er viktig for at vi skal kunne ta vare på naturmangfoldet. I kommunen vår har vi en egen plan for hvordan vi skal overvåke fremmede arter. Vi har allerede begynt å samle inn informasjon om disse artene, og disse funnene er synlige i Artsobservasjoner hos Artsdatabanken. Kan dere hjelpe meg med å undersøke og kartlegge om disse artene finnes i skolens nærmiljø, og hvor mye det er av dem? Kan dere også komme med forslag til tiltak? Vi vil gjerne vite mer om disse artene: [...] [...] [...]
Vennlig hilsen [...] |
Her var det mange ord vi ikke har hørt før! Skriv opp de ordene elevene ikke har hørt før på tavla, for eksempel:
arter
naturmangfold
fremmede arter
kartlegge
tiltak
...
Jeg tror vi må lære en del før vi kan klare å løse dette oppdraget!
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe