- barnetrinn 5-7
- 90 minutter
Økt 1: Hva er naturmangfold?
I denne økta blir elevene først introdusert for oppdraget der de skal hjelpe kommunen sin med å kartlegge fremmede arter og foreslå eventuelle tiltak. Elevene må forberede seg for å løse oppdraget. De skal undre seg over hva som menes med naturmangfold gjennom å sortere ulike bilder, gjøre ruteanalyse og diskutere en grubletegning. Dette er aktiviteter der elevene aktiverer egne forkunnskaper og får en begynnende forståelse for hva naturmangfold er og hvorfor det er viktig å forvalte naturmangfoldet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- gi eksempler på noen plante- og dyrearter i nærområdet
- gjøre en enkel ruteanalyse og beregne gjennomsnitt av tellinger i ulike ruter
- gi en enkel forklaring på hva som menes med naturmangfold
- reflektere over hvorfor det er viktig med naturmangfold
Tidsbruk
1A. Introduser oppdraget (inne) | 10 minutter |
1B. Sortere bilder (inne) | 15 minutter |
1C. Telle forskjellige arter (inne og ute) | 50 minutter |
1D. Reflekter rundt bærekraftig utvikling (inne) | 15 minutter |
TOTALT | 90 minutter |