naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Passer for
- barnetrinn 5-7
Tidsbruk
- 90 minutter
Økt 1: Hva er naturmangfold?
I denne økta blir elevene først introdusert for oppdraget der de skal hjelpe kommunen sin med å kartlegge fremmede arter og foreslå eventuelle tiltak. Elevene må forberede seg for å løse oppdraget. De skal undre seg over hva som menes med naturmangfold gjennom å sortere ulike bilder, gjøre ruteanalyse og diskutere en grubletegning. Dette er aktiviteter der elevene aktiverer egne forkunnskaper og får en begynnende forståelse for hva naturmangfold er og hvorfor det er viktig å forvalte naturmangfoldet.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- gi eksempler på noen plante- og dyrearter i nærområdet
- gjøre en enkel ruteanalyse og beregne gjennomsnitt av tellinger i ulike ruter
- gi en enkel forklaring på hva som menes med naturmangfold
- reflektere over hvorfor det er viktig med naturmangfold
Tidsbruk
1A. Introduser oppdraget (inne) | 10 minutter |
1B. Sortere bilder (inne) | 15 minutter |
1C. Telle forskjellige arter (inne og ute) | 50 minutter |
1D. Reflekter rundt bærekraftig utvikling (inne) | 15 minutter |
TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeå studere eller prøve å finne ut mer om noe