Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

1D. Reflekter rundt bærekraftig utvikling (inne)

Ark 12 i PowerPoint: Be elevene notere denne nøkkelsetningen på Nøkkelsetningsarket på side 2 i Elevheftet:

På jorda har vi millioner av ulike arter, det vil si ulike typer planter og dyr. All denne variasjonen av liv kaller vi naturmangfold.

 

Ark 13 i PowerPoint: Be elevene bla opp på grubletegningen Hvorfor er det viktig med naturmangfold? på side 4 i Elevheftet.

Grubletegning - hvorfor er det viktig med naturmangfold

 

Les de ulike utsagnene høyt for elevene.

Forklar for elevene at her er det ulike utsagn som viser hvorfor fire elever mener det viktig med naturmangfold. Det er ikke sikkert noen av de fire elevene har helt rett eller helt feil, men dere skal i gruppen diskutere hva dere mener og forklare hvorfor dere mener det. På hvilke måter er utsagnene forskjellige?

Diskuter grubletegningen. Bruk tenk–par–del :

  • La først hver elev få tid til å tenke gjennom hvem han/hun er mest enig med og hvorfor.
  • La deretter elevene fortelle og forklare det for de andre i gruppen.
  • La en fra hver gruppe forklare for resten av klassen hva de snakket om.
  • Bruk den faglige forklaringen under til å få en felles forståelse av begrepet naturmangfold.

Faglig forklaring

Vi trenger et stort naturmangfold av mange grunner. Hvis vi ser det fra menneskers ståsted, er noen arter viktige fordi de gir oss mat, noen kan vi lage medisiner av, noen bruker vi til å bygge hus og lage ting, noen som husdyr og kjæledyr, mange planter liker vi å se på og de gir oss frisk luft. Naturen er rett og slett viktig for at vi skal ha det godt, og vi må bevare den for fremtiden slik at de som kommer etter oss også kan ha det godt. Dette står det faktisk om i grunnloven vår § 112 (E. Menneskerettigheter): «Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.» (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6).

Og uansett om vi syns en art er viktig eller ikke, er vi faktisk forpliktet til å ta vare på naturen og bevare naturmangfoldet. Dette står i naturmangfoldloven § 5 (forvaltningsmål for arter): Målet er at artene og deres genetiske mangfold ivaretas på lang sikt og at artene forekommer i levedyktige bestander i sine naturlige utbredelsesområder. (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-100?q=naturvernloven#KAPITTEL_2)


Ark 14 i PowerPoint: Vis filmen Hvorfor trenger vi naturmangfold? (lengde 1m 38s)

Utvid begrepet naturmangfold. Snakk kort med elevene om argumentene fra filmen, og sammenlign med det dere snakket om rundt grubletegningen.

Ark 15 i PowerPoint: Noter nøkkelsetning på nøkkelsetningsarket:

Vi mennesker har alltid vært avhengige av naturen for å overleve. Fra naturen får vi mat, rent vann og frisk luft.

 

Oppsummer økta. Be elevene prøve å bruke de nye begrepene når de snakker.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe