Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

1B. Sortere bilder (inne)

Sorter bilder. Sett elevene i grupper på 3–4 elever. Del ut bildekortene (enten ferdig klippet/laminert, eller be elevene klippe dem opp). Be elevene sortere bildene. De skal sortere helt fritt, etter hvilke kriterier de vil. Her er det ingen fasit! Gå rundt og lytt mens de sorterer og diskuterer.

Begrunn sorteringen. Be en av gruppene fortelle hvordan de har sortert, og hvorfor de har sortert på den måten. Hør om flere grupper har tenkt likt, eller om andre har sortert på andre måter. 

Ark 1 i PowerPoint: Vis filmen Hva er naturmangfold? (1m 43s)

Introduser art og naturmangfoldSnakk gjerne først om mangfold generelt. Så kan dere koble det dere snakket om til naturmangfold.

Det finnes mange millioner forskjellige typer planter og dyr på jorda. Ingen vet nøyaktig hvor mange typer det finnes. Når vi snakker om forskjellige typer planter og dyr, bruker vi ofte ordet art. Er det noen som har et eksempel på en art? (Hjelp elevene å komme på noen eksempler: gråspurv, elg, blåklokke, menneske ...) En art er altså en bestemt type dyr eller plante. Når vi har mange forskjellige arter i et område, altså når det er stor variasjon av liv, sier vi at vi har et stort naturmangfold i det området.

Sorter en gang til. Se på bildene en gang til. Nå skal dere sortere etter hvor stort naturmangfold det er på bildet, altså om det er bare én art, eller om det er flere arter. Her må dere kanskje se veldig nøye etter! La elevene sortere. Oppsummer kort: Ble sorteringen annerledes? Hvorfor?

Noter begrepene. Del ut Elevheftet, og be elevene slå opp på side 1: Begrepsark. Si at arket skal brukes gjennom hele opplegget. Be elevene notere art og naturmangfold i hver sin rad i den første kolonnen. Kom gjerne fram til definisjoner av begrepene i fellesskap, men det bør ligne på noe slikt: 

art: spesiell type plante eller dyr, for eksempel bever, rødrev, blåklokke, blæretang ...
naturmangfold: variasjon av liv
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe