naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 90 minutter
Økt 3: Lupiner som sprer seg
I denne økta blir elevene kjent med hagelupinen som er en fremmed art i Norge, og som i tillegg kan ha negativ påvirkning på norsk natur (slik som kongekrabben). Elevene lærer seg måter å estimere antall på, dvs. finne antall så nøyaktig som mulig uten å telle en og en. I siste del av økta skal elevene reflektere rundt de tre dimensjonene som ligger i bærekraftig utvikling: sosiale forhold, miljø og økonomi.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- estimere antall planter på et område uten å telle hver enkelt plante
- forklare hvilke tre tanker vi skal ha i hodet på en gang når vi skal jobbe for en bærekraftig utvikling
Tidsbruk
3A. Bli kjent med lupinen | 10 minutter |
3B. Hvordan telle lupiner? | 25 minutter |
3C. Hvor mange frø? | 25 minutter |
3D. Lupiner og bærekraftig utvikling | 30 minutter |
TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe