naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10 minutter
3A. Bli kjent med lupinen
Oppfrisking fra forrige økt. I matte og naturfag jobber vi jo med bærekraftig naturmangfold. Husker dere hva vi gjorde forrige økt? Gi elevene litt tid til å tenke selv og la så noen få svare.
Husker dere hva vi skal bruke dette til? Ta forslag i plenum.
Vi skal skrive brev til kommunen der vi viser hva vi har lært og funnet i nærmiljøet rundt skolen vår. Hver gruppe skal skrive et brev, og så sender vi dem samlet.
Ark 1 i PowerPoint: Husker dere at vi lærte om kongekrabben i forrige time, og at den er en fremmed art i havet langs norskekysten. I dag skal vi møte en annen art som mennesker har spredd til områder den ikke hører naturlig hjemme.
Se filmen om lupiner (lengde 4m 26s):
Ark 2 i PowerPoint: Både kongekrabben og lupinen er fremmede arter i Norge.
Ark 3 i PowerPoint: Be elevene finne fram begrepsarket. Be en elev lese forklaringen på fremmed art som de skrev ned i forrige økt:
Men som dere kanskje husker, så spiser kongekrabben mange av de artene som lever her fra før slik at det kan bli færre av de artene der hvor det er mye kongekrabbe. Lupinen utkonkurrerer også andre arter og tar over plassen til dem. Da sier vi at den fremmede arten har negativ påvirkning på andre arter.
(NB! Fram til juni 2018 ble slike arter kalt «svartelista arter».)
Ark 4–5 i PowerPoint: I alt er det påvist 1532 fremmede arter i Norge. De fleste av disse fremmede artene har ingen kjent negativ påvirkning på arter som hører naturlig hjemme i norsk natur. Det er bare 242 av dem som kan ha negativ påvirkning på norsk natur.
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe