naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 30 minutter
3D. Lupinen og bærekraftig utvikling
Ark 14 i PowerPoint: Menneskene sprer stadig flere planter og dyr til områder de ikke hører naturlig hjemme i, slik at de blir fremmede arter i de nye områdene. Er det noen som husker hvor mange fremmede arter vi har i Norge? [1532.] Og hvor mange av dem kan ha negativ påvirkning på norsk natur? [242.]
Ark 15 i PowerPoint: Vi har jo nå blitt litt bedre kjent med to av dem: lupinen og kongekrabben. Spør elevene: Lupinen og kongekrabben var ikke bare fremmede arter, de kan også ha negativ påvirkning norsk natur. Hvorfor tror dere de kan ha det? La elevene komme med forslag. Be elevene bruke begrepene fra begrepsarket når de kommer med forslag.
Oppsummer: Kongekrabbe og lupin kan ha negativ påvirkning på de artene som hører naturlig hjemme hos oss - de gjør at det kan bli mindre naturmangfold.
- Kongekrabben spiser opp andre arter eller de spiser maten til de andre artene. Forskerne har også sett at den ødelegger plassen der de andre artene bor.
- Lupiner kan vokse nesten overalt og den tar over leveområdet til mange andre arter slik at det blir mindre av dem, eller de forsvinner helt. Lupin sprer seg også veldig raskt. Vi har jo sett at den lager masse frø!
Noen fremmede arter kan ha negativ påvirkning på planter og dyr som hører naturlig til i Norge. En slik art kan gjøre skade i ett område, men kanskje ikke i et annet, det kommer helt an på hvordan området er og hvilke andre arter som lever der fra før. Men noen ganger kan en slik art også være til nytte! Det skal vi se på nå:
Ark 16 i PowerPoint: Mange av blomstene vi har i hagene våre kan gjerne være der fordi de er fine, men de skal ikke være i naturen, for da kan de spre seg og skade og fortrenge andre arter.
Ark 17 i PowerPoint: Nå skal vi lage en tabell med tre kolonner og tre rader. Som overskrift i andre og tredje kolonne står Lupin og Kongekrabbe.
I andre rad i første kolonne står det Positivt med grønn skrift, og Negativt med rød skrift i tredje rad. Det som er positivt med å ha lupinen/kongekrabben skriver vi med grønn skrift, og det som er negativt med rød skrift.
Lupin | Kongekrabbe | |
Positivt |
|
|
Negativt |
|
|
Ark 18 i PowerPoint: Vis denne filmen med en kort og enkel innføring i bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål.
- Hva handler filmen om? [Hva som er en bærekraftig utvikling, at vi skal kunne gjøre det vi gjør om og om igjen om det skal være bærekraftig.]
- Hvilke tre tanker sier de vi skal ha i hodet på en gang? [Miljø, økonomi og sosiale forhold.]
Akkurat som med fotballen må vi alltid prøve å tenke på de tre tingene samtidig, vi skal ta vare på naturen samtidig som vi skal sørge for at alle mennesker har det godt og at de har nok penger til å leve.
Ark 19 i PowerPoint: Be elevene notere begrepet bærekraftig utvikling på begrepsarket:
Snakk med elevene om de som kommer etter oss – hvem er de?
Ark 20 i PowerPoint: Nå kan vi se på tabellen vår igjen. Der hadde vi skrevet opp hva som var positivt og negativt med kongekrabben og lupinen.
Ark 21 i PowerPoint: Nå skal vi gjøre litt om på tabellen. Lupinen og kongekrabben står fortsatt i hver sin kolonne. Men nå endrer vi radene til sosiale forhold, økonomi og miljø.
Ark 22 i PowerPoint: Vi skal sammen prøve å finne ut hvor det som var positivt og det som var negativt skal plasseres i denne nye tabellen. Det som er positivt skal fortsatt stå med grønt, og det som er negativt skal fortsatt stå med rødt.
Gå gjennom de ulike argumentene.
Lupin | Kongekrabbe | |
Sosiale forhold |
|
|
Økonomi |
|
|
Miljø |
|
|
Hvis vi tenker på oss mennesker, handler det ofte om sosiale forhold – hvordan vi har det, og det økonomiske – hva vi kan tjene eller spare penger på. Men vi må også tenke på naturen, fordi den er viktig for oss og fordi vi er avhengige av den for å få mat, medisiner, lekeområder, osv. Lupinen gir oss ikke noen penger, men mange synes den er vakker.
Ark 23 i PowerPoint: Be elevene finne fram nøkkelsetningsarket. Les selv eller få en elev til å lese det de har skrevet så langt.
Ark 24 i PowerPoint: Be elevene notere ned neste nøkkelsetning:
- ødelegger nærmiljøet som gir oss frisk luft, rent vann og naturopplevelser
- går glipp av muligheter til å finne nye medisiner
- må bruke mye penger på å tilpasse oss forandringer i naturen
Oppsummer økta. Be elevene bruke begrepene fra begrepsarket når de snakker.
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe