naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 90 minutter
Økt 3: Teorien om platetektonikk blir til ved hjelp av observasjoner
Forskere jobber fremdeles med teorien om platetektonikk, blant annet ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk, Universitetet i Oslo. Geoforskere gjør mange ulike observasjoner av jorda. Når observasjonene settes i system, ser geoforskere etter mønster og sammenhenger som danner grunnlag for teorier. Teoriene har forandret seg gjennom tidene, fordi geoforskere har gjort nye eller andre observasjoner.
Elevene skal kunne
- forstå hovedtrekkene i teorien om platetektonikk
- forklare hvordan teorien om platetektonikk ble til gjennom observasjoner
- teorier utvikler seg etter hvilke observasjoner som forskere gjør
- forstå hvilke observasjoner som ble grunnlaget for teoriene om kontinentaldrift og platetektonikk
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien | 45 minutter |
3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk | 45 minutter |
3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag? | |
TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
geoprosessernaturlige prosesser som fører til endringer av bergarter, landformer og atmosfære
-
kontinentaldriftgenerelt bevegelse av kontinentalplater i forhold til hverandre. Kontinentaldrift er samtidig en teori om disse bevegelsene som ble utviklet særlig av geologene Frank Bursley Taylor og Alfred Wegener.
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
platetektonikkvitenskapen som utforsker og forklarer jordskorpens bevegelse
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
teorien testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen