Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 3: Teorien om platetektonikk blir til ved hjelp av observasjoner

DSC_0469 Geoforskere gjør mange ulike observasjoner av jorda. Når observasjonene settes i system, ser geoforskere etter mønster og sammenhenger som danner grunnlag for teorier. Teoriene har forandret seg gjennom tidene, fordi geoforskere har gjort nye eller andre observasjoner. Forskere jobber fremdeles med teorien om platetektonikk, blant annet ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk, Universitetet i Oslo.

Elevene skal kunne

  • forstå hovedtrekkene i teorien om platetektonikk
  • forklare hvordan teorien om platetektonikk ble til gjennom observasjoner
  • teorier utvikler seg etter hvilke observasjoner som forskere gjør
  • forstå hvilke observasjoner som ble grunnlaget for teoriene om kontinentaldrift og platetektonikk

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien 45 minutter
3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk  45 minutter
3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag?  
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • geoprosesser
    naturlige prosesser som fører til endringer av bergarter, landformer og atmosfære
  • kontinentaldrift
    generelt bevegelse av kontinentalplater i forhold til hverandre. Kontinentaldrift er samtidig en teori om disse bevegelsene som ble utviklet særlig av geologene Frank Bursley Taylor og Alfred Wegener.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • platetektonikk
    vitenskapen som utforsker og forklarer jordskorpens bevegelse
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • teori
    en testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen