Undervisningsopplegg
Tidsbruk
  • 90 minutter

Økt 3: Teorien om platetektonikk blir til ved hjelp av observasjoner

DSC_0469 Geoforskere gjør mange ulike observasjoner av jorda. Når observasjonene settes i system, ser geoforskere etter mønster og sammenhenger som danner grunnlag for teorier. Teoriene har forandret seg gjennom tidene, fordi geoforskere har gjort nye eller andre observasjoner. Forskere jobber fremdeles med teorien om platetektonikk, blant annet ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk, Universitetet i Oslo.

Elevene skal kunne

  • forstå hovedtrekkene i teorien om platetektonikk
  • forklare hvordan teorien om platetektonikk ble til gjennom observasjoner
  • teorier utvikler seg etter hvilke observasjoner som forskere gjør
  • forstå hvilke observasjoner som ble grunnlaget for teoriene om kontinentaldrift og platetektonikk

Tidsbruk

  Anslått tidsbruk
3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien 45 minutter
3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk  45 minutter
3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag?  
TOTALT 90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • geoprosesser
    naturlige prosesser som fører til endringer av bergarter, landformer og atmosfære
  • kontinentaldrift
    generelt bevegelse av kontinentalplater i forhold til hverandre. Kontinentaldrift er samtidig en teori om disse bevegelsene som ble utviklet særlig av geologene Frank Bursley Taylor og Alfred Wegener.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • platetektonikk
    vitenskapen som utforsker og forklarer jordskorpens bevegelse
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • teori
    en testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med / tilpass denne PowerPoint-presentasjonen hvis du ønsker å bruke den. 

2. Legg til rette for bruk av internett. Dere skal bruke disse nettstedene:

3. Skriv ut og kopier opp kun første side av geoaktiviteten, ett eksemplar til hver elev. (OBS! Svarene står på side to.)   

4. Legg ut bilder i mappe på læringsplattformen deres som elevene skal bruke til hjemmearbeid.

 

Forsøk og praktisk arbeid

3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien

1. Gi elevene en innføring i hva teorien om platetektonikk går ut på. Sannsynligvis har de noe bakgrunnskunnskap om dette. Få fram hva elevene kan fra før gjennom følgende spørsmål:

Hva forbinder du med ordet platetektonikk? Har dere hørt det før, i hvilke sammenhenger?

Be noen elever få dele det de tenker i plenum. Deretter spør du resten av klassen om de har noen kommentarer til det som nettopp ble sagt. Er det noen som vil legge til noe, som husker noe mer enn det som er sagt? Eller noe de vil korrigere?

Hensikten er å gi deg innblikk i elevenes kunnskap om platetektonikk, og eventuelt hva de er usikre på.

2. Jobb med platetektonikk. Si til elevene at de nå skal utforske det de kan om platetektonikk videre. Be dem gå inn på viten.no og gjøre programmet Platetektonikk.

Tips til jobbing i viten.no

Elevene bør jobbe i par foran maskinene fordi mange oppgaver er laget med tanke på diskusjon og refleksjon.

Bruk litt tid på å bli kjent med programmet du skal bruke med elevene. Lærerveiledning finnes inne i selve programmene.


Etter at elevene har kommet igjennom Platetektonikk, oppsummerer dere i plenum:

Hva slags ny kunnskap om platetektonikk fikk dere av denne aktiviteten som dere ikke hadde før vi startet?

Be dem om å oppsummere ting de la merke til, som:

  • Hva kunne de fra før?
  • Hva var nytt?
  • Hva lurer de på?
  • Hvilke observasjoner kan de se etter ute i felt, som kan være hint om platebevegelser (Tips: fjellkjede, store områder med magmatiske bergarter, forkastninger, foldning av bergarter)

Be dem om å skrive ned det som kommer frem i plenumsoppsummeringen på siste spørsmål, slik at de har det til utforsking 2, hvor de skal undersøke spor etter platetektonikk i geotopen.

Forsøk og praktisk arbeid

3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk

I denne øvelsen skal elevene anvende det de kan om observasjon og tolkning fra økt 1.1 og 1.2 til å forstå utviklingen av teorien om platetektonikk.

1. Elevene jobber i par. De skal jobbe med argumentene til Wegener og Wilson i geoaktiviteten Wegeners kontinentaldrift møter Wilsons platetektonikk.

Del ut første side av geoaktiviteten med observasjonene for de to teoriene. Be elevene lese introduksjonen til listen med observasjoner. Spør: Hvilken teori er eldst – teorien om kontinentaldrift eller platetektonikk? Når elevene svarer, ber du om begrunnelse [Wegener levde før Wilson].

  • Be elevene ringe rundt de observasjonene som de tror støtter teorien om platetektonikk.
  • Be elevene om å ringe rundt/markere observasjonene som Wegener brukte for sin teori om kontinentaldrift.

Sammenlign observasjonene – hvilke observasjoner hadde begge to, og hvilke hadde Wilson, men ikke Wegener?

Tips 

Det er ikke sikkert alle elevene forstår alle faguttrykkene i lista med observasjoner i denne geoaktiviteten. Gå derfor rundt og hjelp elevene med å oppklare vanskelige begreper – eksempelvis landbro, stasjonære varme flekker/hot spots, mineraler. Pass likevel på å ikke forklare alle observasjonene i dybden – da blir det mye lærerprat. Målet med denne aktiviteten er ikke å gå i dybden på alle begrepene og observasjonene her, men få elevene til å skjønne at observasjoner er grunnlaget for de geofaglige teoriene, og at observasjonenen er gjort i en viss historisk kontekst.

 

2. Oppsummer i plenum. Oppsummer likhetene og forskjellene mellom Wegeners og Wilsons observasjoner, og hva som er forskjellen på de to teoriene kontinentaldrift og platetektonikk ved hjelp av tenk-par-del .

Understrek at observasjoner er grunnlaget for en teori. Dersom vi gjør nye observasjoner og/eller flere observasjoner, kan teorien endre seg. Derfor er det viktig å skille mellom observasjon og teori/tolkning. Det gir utgangspunkt for neste aktivitet – hvor står forskerne om teorien om platetektonikk i dag?

Forsøk og praktisk arbeid

3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag?

I løpet av denne aktiviteten skal elevene forstå at forskere fremdeles jobber med teorien om platetektonikk.

1. Leseoppdrag. Be elevene lese om forskninga til Senter for Jordens utvikling og dynamikk ved UiO som går videre og ser hvordan platetektonikken og jordas indre henger sammen, og be dem oppsummere hvordan dette passer med og ikke passer med Wegeners teori. Det anbefales å lese de engelske sidene fordi de er mer utfyllende. Det er særlig Deep Earth, Dynamic Earth (her henviser de til Wilson-syklusen) og Earth Crises som er det mest aktuelle.  

Tips til fordypning: Disse You Tube-filmene viser hvordan vi kan se spor etter Wilson-syklusen i Norge.

2. Oppsummer utforsking 1. Spør elevene: 

Hvilke spor av platetektonikk kan dere observere som geofagelever?

Hent opp lista over geoprosesser elevene observerte i økt 1.1.

Spør: Hvilke av disse geoprosessene kan forklares med teorien om platetektonikk?

Oppsummeringa skal få elevene til å innse at teorien om platetektonikk er nødvendig kunnskap for å forstå mange av geoprosessene som har foregått og fremdeles pågår i dag.