naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag?
I løpet av denne aktiviteten skal elevene forstå at forskere fremdeles jobber med teorien om platetektonikk.
1. Leseoppdrag. Be elevene lese om forskninga til Senter for Jordens utvikling og dynamikk ved UiO som går videre og ser hvordan platetektonikken og jordas indre henger sammen, og be dem oppsummere hvordan dette passer med og ikke passer med Wegeners teori. Det anbefales å lese de engelske sidene fordi de er mer utfyllende. Det er særlig Deep Earth, Dynamic Earth (her henviser de til Wilson-syklusen) og Earth Crises som er det mest aktuelle.
Tips til fordypning: Disse You Tube-filmene viser hvordan vi kan se spor etter Wilson-syklusen i Norge.
2. Oppsummer utforsking 1. Spør elevene:
Hvilke spor av platetektonikk kan dere observere som geofagelever?
Hent opp lista over geoprosesser elevene observerte i økt 1.1.
Spør: Hvilke av disse geoprosessene kan forklares med teorien om platetektonikk?
Oppsummeringa skal få elevene til å innse at teorien om platetektonikk er nødvendig kunnskap for å forstå mange av geoprosessene som har foregått og fremdeles pågår i dag.