naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk
I denne øvelsen skal elevene anvende det de kan om observasjon og tolkning fra økt 1.1 og 1.2 til å forstå utviklingen av teorien om platetektonikk.
1. Elevene jobber i par. De skal jobbe med argumentene til Wegener og Wilson i geoaktiviteten Wegeners kontinentaldrift møter Wilsons platetektonikk.
Del ut første side av geoaktiviteten med observasjonene for de to teoriene. Be elevene lese introduksjonen til listen med observasjoner. Spør: Hvilken teori er eldst – teorien om kontinentaldrift eller platetektonikk? Når elevene svarer, ber du om begrunnelse [Wegener levde før Wilson].
- Be elevene ringe rundt de observasjonene som de tror støtter teorien om platetektonikk.
- Be elevene om å ringe rundt/markere observasjonene som Wegener brukte for sin teori om kontinentaldrift.
Sammenlign observasjonene – hvilke observasjoner hadde begge to, og hvilke hadde Wilson, men ikke Wegener?
Tips
Det er ikke sikkert alle elevene forstår alle faguttrykkene i lista med observasjoner i denne geoaktiviteten. Gå derfor rundt og hjelp elevene med å oppklare vanskelige begreper – eksempelvis landbro, stasjonære varme flekker/hot spots, mineraler. Pass likevel på å ikke forklare alle observasjonene i dybden – da blir det mye lærerprat. Målet med denne aktiviteten er ikke å gå i dybden på alle begrepene og observasjonene her, men få elevene til å skjønne at observasjoner er grunnlaget for de geofaglige teoriene, og at observasjonenen er gjort i en viss historisk kontekst.
2. Oppsummer i plenum. Oppsummer likhetene og forskjellene mellom Wegeners og Wilsons observasjoner, og hva som er forskjellen på de to teoriene kontinentaldrift og platetektonikk ved hjelp av tenk-par-del .
Understrek at observasjoner er grunnlaget for en teori. Dersom vi gjør nye observasjoner og/eller flere observasjoner, kan teorien endre seg. Derfor er det viktig å skille mellom observasjon og teori/tolkning. Det gir utgangspunkt for neste aktivitet – hvor står forskerne om teorien om platetektonikk i dag?