Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Hva kan hindre deg i å ha egne meninger?

I denne aktiviteten skal elevene, både individuelt og gjennom deling i klassen, reflektere over og diskutere hva det er som gjør at man ikke klarer å danne sine egne meninger.

Faksimiler fra ulike nettaviser med oppslag på Freya.

For å bidra til et godt diskusjonsmiljø slik at alle kan komme med sine begrunnelser og synspunkter er det viktig at vi tar imot alle innspill på en respektfull og likeverdig måte, enten de er knyttet til normer, verdier, følelser eller er kunnskapsbaserte.

Elevene skal først gjøre et leseoppdrag individuelt om en situasjon oppstått ved en tenkt skole. I eksempelet nedenfor handler teksten om hvalrossen Freya. Deretter skal de dele det de kom frem til med læringspartner. Videre får elevene utdelt en tabell over faktorer som kan hindre de i å ha egne meninger. Disse faktorene skal de reflektere over knytta til teksten de leste.

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • forstå hva det vil si å ha egne meninger
  • gjenkjenne hva påvirker eller hindrer oss til å danne våre egne meninger
  • gjøre opp sin egen mening istedenfor å bare ta til seg hva andre mener

Forberedelse

Gjennomføring

Leseoppdrag: Be elevene lese teksten om Freya individuelt og markere i teksten hva som kan bidra til at du ikke tenker selv.

Etterpå deler de med læringspartner: Ta annenhver markering som de selv har gjort i teksten og forklare hvorfor de streket under akkurat der.

Del ut tabellen til elevene.

Oppgave i par: Diskuter hvert punkt i tabellen og noter ned stikkord fra teksten om Freya. Noter eksempler på å ikke tenke selv i tabellen. Se eksemplet i første rad for å komme i gang.

I helklasse: Parene deler hva de har snakket om og notert i tabellen. Et punkt fra hvert par.

Eksempel på utfylt tabell

Dette er ingen fasit! Elevene kommer sikkert med mange andre forslag som det er fint om du noterer ned i plenum. Tabellen er inspirert av Abbott og James (2015). 

Det som kan hindre deg i å bestemme deg for noe Eksempler på å ikke tenke selv

Gjøre det som føles mest trygt / gruppepress.

Å mene som alle andre istedenfor å mene selv er lettere for da kan ikke de andre bli irriterte på deg.

Du velger å gjøre det de andre gjør uten å ta stilling til saken selv. Du tør ikke gå imot strømmen og gjøre noe annet enn det alle de andre gjør. De som sitter i elevrådet er kule og du vil mene det samme som dem.

Gjøre det vi blir fortalt.

Vi har lett for å gjøre det personer med stor innflytelse forteller oss. Vi kan bli skremt av tanken på å få straff eller vi stoler på at de vet hva som er best for oss.

Elevrådet ser ut til å påvirke alle elevene til å delta og du føler deg forpliktet til å delta siden det er elevrådet som sier dette.

Straff: Du kan bli beskyldt for å ikke bryr deg om dyr og er uvitende/kunnskapsløs/dum om du ikke deltar. Vennene dine kan ta avstand fra deg.
Læreren oppfordrer deg også til å delta og alle skal bidra til teksten i norsktimen.
Lokalavisa sier også at det er bra å delta siden de gir det positiv omtale i avisa.

Begrenset informasjon
Det er lettere å ikke tenke selv hvis du ikke har nok informasjon til å vurdere konsekvensene av avgjørelsen.

Du vet ikke om oppropet egentlig har noen effekt eller om det har noe å si at akkurat du skriver under. Gjør det noen forskjell? Hvordan vil det påvirke politikerne at du deltar?
Mangel på tillit til din egen mening
Noen ganger tror vi at vi tar feil hvis vi tenker selv.
Vi skriver under, men jeg gjør egentlig ikke noe for dyr i naturen selv.
Jeg skriver ikke under – derfor støtter jeg ikke de andre i en samlet aksjon for Freya.
Jeg skriver under – jeg er solidarisk med medelevene og læreren min og med sakens innhold.
Frykt for å være annerledes
De som ikke bryr seg så mye om hva andre tenker er villige til å mene annerledes enn menneskene rundt dem. Mange bekymrer seg for å skille seg ut eller være annerledes. De liker ikke å få oppmerksomhet på seg selv.
Du vil ikke være i den gruppa som er i mindretall.
Du vil ikke bli stilt overfor spørsmål om hvorfor du ikke vil skrive under når det er «opplagt» at alle bør gjøre det.

Diskuter i par: Hva vil det si å ha egne meninger?

Del i klassen hva dere snakket om.

Oppsummer i klassen. Eksempler på punkter:

Personer som har selvstendige meninger

  • har lett for å bestemme selv hva de skal tro og gjøre, i stedet for å la andre fortelle dem hva de skal tro eller gjøre
  • er ikke redde for å ha en annen mening enn andre
  • velger ikke en annen mening bare for å være annerledes
  • er ofte villige til å si meningene slik at mange hører dem
  • er ikke det samme som å bare være stri eller sta
  • har en mening fordi de har tenkt over saken
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen (KM781)
    • 10. trinn
      • gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold (KM810)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kjerneelement

    • Kritisk tilnærming til tekst (KE106)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen (KM1302)
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
    • 10. trinn
      • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer (KM1288)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • presentere ei aktuell nyheitssak og reflektere over forskjellar mellom fakta, meiningar og kommersiell bodskap i mediebiletet (KM1686)
      • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske og beskrive egne og andres perspektiver i etiske dilemmaer knyttet til hverdags- og samfunnsutfordringer (KM1979)
      • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid (KM1997)
    • 10. trinn
      • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning (KM1969)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)