Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Å lytte til det en annen sier

Å lytte er et like viktig element av samtalen som det å selv være god til å snakke. Uten noen til å lytte vil ikke elevene motiveres til å bidra i samtaler med læringspartner, gruppesamtaler eller i klassen.

Tre elever diskuterer og lytter til hverandre

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • praktisere aktiv lytting
  • øke forståelsen for hvorfor det er viktig å være en aktiv lytter
  • forstå hvilke strategier som er viktig for å være en aktiv lytter

Gjennomføring

Del elevene opp i par. Be elevene om å sette seg rett ovenfor hverandre slik at de har muligheten til å se direkte på hverandre.

Oppgave til elevene

  1. Be elevene tenke på en film, serie, bok, hobby, musiker eller noe gøy de har vært med på som de har lyst til å fortelle den andre? (Det er viktig at de nå tenker helt individuelt og ikke snakker).
  2. Be den ene i paret som har forbokstav først i alfabetet om å fortelle til den andre hva de tenkte på. Den andre i gruppa sitter stille på plassen sin, men gjør helt andre ting enn å lytte. Det kan være å se på et ark / i taket / i veggen eller å pirke bort en flekk på klærne sine. La dette pågå i ett minutt (kortere for yngre elever).
  3. Be elevparene bytte oppgaver.
  4. To og to par deler med hverandre hvordan de opplevde å ikke bli lytta til eller å ikke være en god lytter?

Noen par deler i plenum hva de snakket om knyttet til spørsmålet i punkt 4.

Oppsummering i klassen

Læreren oppsummerer det de ulike parene delte og gjentar hvor viktig det er å være en aktiv og god lytter når andre snakker. Gjenta hva som ligger i å være en aktiv og god lytter:

Å være en god lytter:

  • Se på den som snakker
  • Ikke hold på med noe annet (som å se på telefonen)
  • Hør godt etter på hva den andre sier
  • Still oppfølgingsspørsmål som viser den andre at du er interessert i det den andre sier
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kompetansemål

    • 10. trinn
      • gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap (KM835)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)
    • 10. trinn
      • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon (KM1971)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kompetansemål

    • 2. trinn
      • lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler (KM1267)
      • beskrive og fortelle muntlig og skriftlig (KM1266)
    • Vg1 SF
      • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (KM1185)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar (KM1673)
  • Læreplan i religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (REL01-02)

    Kompetansemål

    • Vg3
      • identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet (KM1912)
      • ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål (KM1914)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)