naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Å lytte til det en annen sier
Å lytte er et like viktig element av samtalen som det å selv være god til å snakke. Uten noen til å lytte vil ikke elevene motiveres til å bidra i samtaler med læringspartner, gruppesamtaler eller i klassen.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- praktisere aktiv lytting
- øke forståelsen for hvorfor det er viktig å være en aktiv lytter
- forstå hvilke strategier som er viktig for å være en aktiv lytter
Gjennomføring
Del elevene opp i par. Be elevene om å sette seg rett ovenfor hverandre slik at de har muligheten til å se direkte på hverandre.
Oppgave til elevene
- Be elevene tenke på en film, serie, bok, hobby, musiker eller noe gøy de har vært med på som de har lyst til å fortelle den andre? (Det er viktig at de nå tenker helt individuelt og ikke snakker).
- Be den ene i paret som har forbokstav først i alfabetet om å fortelle til den andre hva de tenkte på. Den andre i gruppa sitter stille på plassen sin, men gjør helt andre ting enn å lytte. Det kan være å se på et ark / i taket / i veggen eller å pirke bort en flekk på klærne sine. La dette pågå i ett minutt (kortere for yngre elever).
- Be elevparene bytte oppgaver.
- To og to par deler med hverandre hvordan de opplevde å ikke bli lytta til eller å ikke være en god lytter?
Noen par deler i plenum hva de snakket om knyttet til spørsmålet i punkt 4.
Oppsummering i klassen
Læreren oppsummerer det de ulike parene delte og gjentar hvor viktig det er å være en aktiv og god lytter når andre snakker. Gjenta hva som ligger i å være en aktiv og god lytter:
Å være en god lytter:
- Se på den som snakker
- Ikke hold på med noe annet (som å se på telefonen)
- Hør godt etter på hva den andre sier
- Still oppfølgingsspørsmål som viser den andre at du er interessert i det den andre sier
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kompetansemål
-
10. trinn
- gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap (KM835)
-
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kompetansemål
-
7. trinn
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)
-
10. trinn
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon (KM1971)
-
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kompetansemål
-
2. trinn
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler (KM1267)
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig (KM1266)
-
Vg1 SF
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner (KM1185)
-
-
Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)
Kompetansemål
-
4. trinn
- samtale om kvifor det oppstår konfliktar i skule- og nærmiljøet, lytte til andre si meining og samarbeide med andre om å finne konstruktive løysingar (KM1673)
-
-
Læreplan i religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram (REL01-02)
Kompetansemål
-
Vg3
- identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet (KM1912)
- ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål (KM1914)
-
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap (TT2)
Forfatter
Teresa Berglund
Forfatter
Maren Skjelstad Fredagsvik
Forfatter
Eli Munkebye
Forfatter
Eldri Scheie