naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Grunnregler for demokratiske samtaler
Det er ekstra viktig å legge til rette for samtale og meningsbrytning i klasserommet når det er vanskelige dilemmaer som skal diskuteres. I denne aktiviteten blir elevene kjent med at demokratiske samtaler følger noen spesifikke spilleregler, og klassen utvikler felles regler.
Mål med aktiviteten
Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å
- delta i meningsutveksling med medelever på en konstruktiv måte og forstå hvordan de kan bidra til større åpenhet i klasserommet
- forstå at det finnes spilleregler for demokratiske samtaler
- utvikle felles regler i klassen på bakgrunn av gruppenes rangering
Forberedelse
Skriv ut elevarket (én-sidig) til hver gruppe (tre–fire elever).
Elevark
Oppgave til elevene
Del elevene inn i grupper på tre–fire.
Hver gruppe skal finne reglene som de mener er nyttige for å få til innholdsrik og målrettet diskusjon.
- Les en regel om gangen høyt i gruppa. Gruppa diskuterer om dette er en regel som er nyttig i en diskusjon og krysser på ja, nei eller kanskje.
- Gruppa finner seks regler som de mener er mest nyttige og begrunner valgene sine.
- Gruppa rangerer de seks punktene etter hvor viktige de er og begrunner hvorfor.
- Gruppene deler i plenum.
Målet med rangeringen i trinn 3 er å få til en diskusjon og bevissthet rundt hva de legger aller mest vekt på i en god diskusjon.
Kommentarer/praktiske tips
Det er viktig å synliggjøre for elevene at det finnes ulike synspunkter i en sak og at demokratiske samtaler følger noen spesifikke spilleregler. Når verdikonflikter involveres i problemstillingen som samtalene skal dreie seg om, blir det spesielt viktig å skape gode vilkår for samtalen gjennom retningslinjer for hvordan elevene skal forholde seg. Viktige retningslinjer kan være å ha øyekontakt med den som snakker, opptre høflig, vise respekt, holde seg til tema, ikke snakke i munnen på hverandre og å være oppmerksomme.
Et forslag som kan øke elevenes deltakelse i samtaler, er å etablere felles regler for hvordan samtaler skal forløpe. Disse reglene skal være løsrevet fra andre type regler som gjelder i klassen, som for eksempel «ikke bruk stygge ord». Selv om dette er nyttige regler, er det ikke regler som hjelper elevene til å få til en effektiv diskusjon med vekt på begrunnede påstander og delt informasjon.
Denne aktiviteten kan gjøres flere ganger med samme elevgruppe både for å minne dem på reglene, men også for å se om de har gjort erfaringer som gjør at de velger annerledes.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kjerneelement
- Muntlig kommunikasjon (KE107)
Kompetansemål
-
7. trinn
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
-
Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)
Kjerneelement
- Demokratiforståing og deltaking (KE137)
Kompetansemål
-
7. trinn
- reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
-
Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)
Kjerneelement
- Kunne ta andres perspektiv (KE178)
- Etisk refleksjon (KE179)
Kompetansemål
-
7. trinn
- bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap (TT2)
- Bærekraftig utvikling (TT3)