Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Grunnregler for demokratiske samtaler

Det er ekstra viktig å legge til rette for samtale og meningsbrytning i klasserommet når det er vanskelige dilemmaer som skal diskuteres. I denne aktiviteten blir elevene kjent med at demokratiske samtaler følger noen spesifikke spilleregler, og klassen utvikler felles regler.

demokratiske samtaler

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • delta i meningsutveksling med medelever på en konstruktiv måte og forstå hvordan de kan bidra til større åpenhet i klasserommet
  • forstå at det finnes spilleregler for demokratiske samtaler
  • utvikle felles regler i klassen på bakgrunn av gruppenes rangering

Forberedelse

Skriv ut elevarket (én-sidig) til hver gruppe (tre–fire elever).

Elevark

Oppgave til elevene

Del elevene inn i grupper på tre–fire.

Hver gruppe skal finne reglene som de mener er nyttige for å få til innholdsrik og målrettet diskusjon.

  1. Les en regel om gangen høyt i gruppa. Gruppa diskuterer om dette er en regel som er nyttig i en diskusjon og krysser på ja, nei eller kanskje.
  2. Gruppa finner seks regler som de mener er mest nyttige og begrunner valgene sine.
  3. Gruppa rangerer de seks punktene etter hvor viktige de er og begrunner hvorfor.
  4. Gruppene deler i plenum.

Målet med rangeringen i trinn 3 er å få til en diskusjon og bevissthet rundt hva de legger aller mest vekt på i en god diskusjon.

Kommentarer/praktiske tips

Det er viktig å synliggjøre for elevene at det finnes ulike synspunkter i en sak og at demokratiske samtaler følger noen spesifikke spilleregler. Når verdikonflikter involveres i problemstillingen som samtalene skal dreie seg om, blir det spesielt viktig å skape gode vilkår for samtalen gjennom retningslinjer for hvordan elevene skal forholde seg. Viktige retningslinjer kan være å ha øyekontakt med den som snakker, opptre høflig, vise respekt, holde seg til tema, ikke snakke i munnen på hverandre og å være oppmerksomme. 

Et forslag som kan øke elevenes deltakelse i samtaler, er å etablere felles regler for hvordan samtaler skal forløpe. Disse reglene skal være løsrevet fra andre type regler som gjelder i klassen, som for eksempel «ikke bruk stygge ord». Selv om dette er nyttige regler, er det ikke regler som hjelper elevene til å få til en effektiv diskusjon med vekt på begrunnede påstander og delt informasjon.

Denne aktiviteten kan gjøres flere ganger med samme elevgruppe både for å minne dem på reglene, men også for å se om de har gjort erfaringer som gjør at de velger annerledes.

  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kjerneelement

    • Muntlig kommunikasjon (KE107)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kjerneelement

    • Demokratiforståing og deltaking (KE137)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • reflektere over kvifor konfliktar oppstår, og drøfte korleis den enkelte og samfunn kan handtere konfliktar (KM1682)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kjerneelement

    • Kunne ta andres perspektiv (KE178)
    • Etisk refleksjon (KE179)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring (KM1995)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)