Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Reflektere over at andre kan ha ulike meninger enn deg

I denne aktiviteten skal elevene diskutere og reflektere over hvordan andre elever forholder seg til hverandres meninger og uenigheter. Aktiviteten er basert på utsagn fra intervju av elever på 5. og 6. trinn.

elever sorterer lapper på pulten

Mål med aktiviteten

Etter å ha fullført aktiviteten skal elevene være bedre rustet til å

  • reflektere over hvordan andre elever forholder seg til uenighet
  • forstå hvorfor andre elever kan ha meninger som skiller seg fra deres egne

Forberedelse

I denne aktiviteten får elevene tilgang til et utvalg elevsitater fra elevintervjuer gjennomført på 5. og 6. trinn. Elevene fikk spørsmålet: Hvordan reagerer du når noen har andre meninger enn deg?

Skriv ut og klipp opp arket med elevsitatene (pdf) til hver gruppe: bokmål | nynorsk
Legg de gjerne i en konvolutt eller ha strikk rundt dem til hver gruppe. 

Finn fram en blokk med post-it lapper.

Gjennomføring

Del opp klassen i grupper med tre elever i hver.

Gruppeoppgave

Gruppene skal lese én og én lapp høyt og sortere lappene slik at ønsker. Presiser at det er ingen fasit.

Gå rundt mellom gruppene for å kunne ta det de diskuterer med i delingen (dersom gruppa glemmer det og du synes det er viktig). Dette er også en fin mulighet til å observere hvor flinke elevene er til å bruke samtalereglene fra aktiviteten Grunnregler for demokratiske samtaler.

Når du ser at sorteringa nærmer seg slutten, deler du ut post-it-lapper til gruppene, og ber dem

  • lage overskrifter/navn på sorteringene de har gjort – «Hva har disse lappene til felles?»
  • diskutere hva de tenker sorteringa og elevutsagnene forteller oss

Deling i klassen

Be noen grupper fortelle hvilke navn de satte på sorteringene de hadde gjort, og kort hva de forteller.

Oppsummer i klassen

I et demokrati ønsker vi at alle stemmer skal bli hørt og alle skal tørre å si meningen sin. Det betyr ikke at vi skal godta trusler eller krenkende utsagn. Det å ha forskjellige synspunkter og meninger i en sak er helt naturlig, og det betyr ikke at vi er uvenner med de som mener noe annet enn oss. Det å høre godt etter og gi konstruktive tilbakemeldinger på det andre sier er en forutsetning for å ha en god diskusjon. Dette er spesielt viktig når vi diskuterer verdiladede spørsmål som involverer både kunnskap, normer, verdier og følelser, og hvor det må tas en beslutning på bakgrunn av et mangfold av løsningsforslag. Dette er tilfelle når vi skal bestemme hvordan vi løser spørsmål knyttet til bærekraftig utvikling.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
  • Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)

    Kjerneelement

    • Demokratiforståing og deltaking (KE137)
  • Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) (RLE01-03)

    Kjerneelement

    • Kunne ta andres perspektiv (KE178)
    • Etisk refleksjon (KE179)
  • Læreplan i norsk (NOR01-06)

    Kjerneelement

    • Muntlig kommunikasjon (KE107)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)
  • Demokrati og medborgerskap (TT2)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)