naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–20 minutter
1D. Oppsummering
Ark 23 i PowerPoint. Si: Oppdraget deres gjennom hele dette opplegget er å undersøke om dette meteorittfunnet kan være spor av noe levende, spor fra en eller flere organismer. Diskuter nå litt parvis: Har dere kommet noe lenger på oppdraget i denne økta? Har dere noen bevis?
Oppsummer i plenum.
Ark 24 i PowerPoint. Be en elev lese teksten høyt:
Ofte må forskere samle mange relevante bevis. Flere relevante bevis vil gjøre at vi kan trekke en sikrere konklusjon. Men selv om vi har mange bevis må vi vurdere om bevisene er gode nok. Det så vi i eksempelet med ild, der mange av bevisene støttet en påstand om at ild er levende.
Ark 25 i PowerPoint. Si: Det vi undersøker er et mikroskopbilde tatt fra et bitte lite område inne i en meteoritt, altså inne i en stein fra verdensrommet. Forskerne som har selve steinen kan selvsagt gjøre flere undersøkelser enn oss. Som vi har snakket om er stein ikke levende, så det vi må finne ut er om det kan være et avtrykk eller et annet spor fra en organisme. Altså et fossil.
Ark 26–30 i PowerPoint. Det er fossiler forskere har samlet som bevis for hvordan livet har utviklet seg på jorda over milliarder av år.
Ark 30 i PowerPoint. Si: Forskere kan f.eks. finne fossiler av skall/hud, knokler, egg, reir og fotavtrykk.
Ark 31 i PowerPoint. I de neste øktene skal vi fortsette å undersøke om meteorittfunnet kan være et fossil.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe