naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 10–15 minutter
1C. Grubletegning: Hva betyr det at noe er levende?
Ark 21 i PowerPoint. Viser nøkkelsetningen Alle levende organismer... Poengter at punktene i lista er kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare om noe er levende, altså bevis (dette er lagt inn ved videre klikk i PowerPointen).
Si til elevene at de skal bruke nøkkelsetningen/lista når de jobber med en grubletegning.
Ark 22 i PowerPoint. Vis (og/eller del ut) grubletegningen Hva betyr det at noe er levende? i PowerPoint-presentasjonen.
Bruk tenk-par-del der hver enkelt elev først tenker gjennom hvem på tegningen han/hun er mest enig med. Gjenta at de skal bruke nøkkelsetningen når de skal vurdere utsagnene. La de så fortelle hverandre to og to hva de tenker. Si at de må forklare hvorfor de tenker som de gjør. La til slutt noen av elevene fortelle hele klassen hva de snakket om.
PS. I denne grubletegningen nevnes celler. Cellebegrepet blir forklart og utdypet i neste økt 1.2 Hvordan undersøke celler? Her legger vi derfor vekt på å avdekke og aktivere forkunnskaper.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe