naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Forberedelse og utstyr
1. Gjør deg kjent med læringsmåla (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med utheva skrift).
2. Les artikkelen om marsmysteriet og skriv den ut til hvert elevpar. Vi anbefaler i utgangspunktet versjonen oversatt til norsk for elevene.
Bevis forskerne fant:
- Funnet lignet en bakteriecelle eller noe annet levende.
- Størrelsen på funnet var 80 μm langt og 60 μm bredt, dette er større enn de fleste bakterier på jorda, men på størrelse med encella organismer med kjerne.
- Inneholder jern og andre mineraler.
Slutninger de trakk basert på bevisene:
- Mest sannsynlig er den dannet av geologiske prosesser, ikke biologiske.
- Funnet er antagelig dannet når stoffer ble fylt inn i en blære (som en gassboble) i steinen.
- Kan ikke utelukke at noe levende har vært involvert i å lage strukturen, men det er veldig usannsynlig at strukturen selv var en organisme.
Se gjerne også på den opprinnelige forskningsartikkelen
3. Gjør deg kjent med / tilpass PowerPoint-presentasjonen, hvis du vil bruke den.
4. Skriv ut elevarket med venn-diagrammet til hvert elevpar.
5. Sjekk om alle spørsmålene som elevene hadde på elevarka i økt 2 er kommentert og besvart.
6. Skriv ut begrepslapper til to og to elevpar. Klipp ut lappene, laminer dem om du vil og legg dem i en konvolutt.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe
Nettressurser
(liebertpub. com)