naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15–25 minutter
6B. Hva er konklusjonen din?
Del ut elevark 11: Sammenligne funnet i meteoritten med celler.
Ark 1 i PowerPoint. Si: Nå skal dere sammenligne funnet i meteoritten med celler. Dere skal bruke et venn-diagram der dere i den ene sirkelen skriver alle observasjonene deres om celler og i den andre sirkelen observasjonene deres om meteorittfunnet. Like observasjoner plasseres i feltet i midten.
La elevene arbeide individuelt først. Si: Nå skal dere konkludere om dere mener at funnet i meteoritten er spor av noe levende eller ikke.
Ark 2 i PowerPoint. Be elevene bruke disse spørsmålene som utgangspunkt for å forberede seg individuelt på å begrunne påstanden sin:
- Forklar hvorfor du tror at ...
- Hva er beviset ditt for det?
- Hvordan støtter beviset forklaringen din?
- Hvordan kan du bli enda sikrere?
Elevene skal så to og to fortelle hverandre hva de har konkludert og bruke bevis for konklusjonen sin. Ha en felles oppsummering der du spør enkelte elever hvilken konklusjon de hadde og hva som var bevisene for denne konklusjonen. Spør i plenum: Var dere enige eller uenige? Her er ikke poenget at alle skal være enige, men at de kan bruke bevis for å begrunne konklusjonen sin.
Tips til underveisvurdering
Her må elevene sammenligne og koble ulik informasjon når de fyller ut venn-diagrammet og bruke bevis i resonnementene sine når de skal begrunne konklusjonene sine.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe