Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15–20 minutter

2A. Det levende består av celler

Ark 1 i PowerPoint. Si: I forrige økt snakket vi om hva det betyr at noe er levende. Biologi handler om alt det som er levende. Bio betyr liv og logi betyr lære. Biologer undersøker hvordan det levende er bygd opp og fungerer eller hvordan det levende er avhengig av det som ikke er levende, som mineraler, luft, lys osv.

Ark 2 i PowerPoint. Be elevene notere ned definisjonen på biologi på begrepsarket:

biologi: læren om det levende (bio = liv, logi = lære)


Som et svar på nøkkelspørsmålet «Hva betyr det at noe er levende?» lagde vi ei liste med viktige kjennetegn.

Ark 3 i PowerPoint. Da vi skulle finne ut om ild er levende, stemte kjennetegnene ganske godt, selv om ild ikke er levende. Vi trenger derfor flere kjennetegn på det som er levende. Et slikt kjennetegn er at alt levende er bygd opp av en eller flere celler.

Ark 4 i PowerPoint. Vi kan formulere denne  nøkkelsetningen : 

Alle levende organismer er bygd opp av en eller flere celler. 


Be elevene skrive ned nøkkelsetningen på nøkkelsetningsarket sitt. 

Si: Men hva er egentlig ei celle? Har dere hørt det ordet før? Kjenner dere til ulike måter vi bruker ordet celle på? [ta imot alle forslag, fengselcelle, celle i en datatabell, battericelle, solcelle, eventuelt foreslå disse eksemplene] Si: Vi kan sammenligne disse cellene. Er det noe som er likt med alle cellene? [de er små enheter] Si: Felles for alle disse cellene er at de er små rom. Ordet celle betyr lite rom

Si: Nå skal vi konsentrere oss om de cellene som er inni oss og andre levende organismer. Vi er bygd opp av mange celler, mens noen organismer bare er ei enkelt celle. Ild, derimot, er ikke bygd opp av celler.

Si: For å undersøke de små cellene som levende organismer er bygd opp av, må de forstørres. Da bruker vi mikroskop. Vi kan skrive ned en nøkkelsetning til om celler: 

Celler er så små at vi bruker mikroskop for å se dem.


Vis elevene et mikroskop. Det kan også være lurt at du demonstrerer hvordan vi lager et mikroskoppreparat av løkceller:

  • Fjern de ytterste tørre løkskjellene på en rødløk og skjær en bit av et saftfylt løkskjell.
  • Brekk biten på midten og dra av den tynne, røde hinna på yttersiden av dette skjellet med en pinsett.
  • Legg en liten bit av denne hinna på objektglasset.
  • Ta på en vanndråpe og legg dekkglasset forsiktig over.  

Vis deretter hvordan du legger preparatet i mikroskopet og hvordan vi kan endre forstørrelsen ved å skifte objektiv (start med 10x og gå videre med 40x) og fokusere ved å skru forsiktig fram og tilbake til vi ser skarpt. 

Hvis du vil vise filmen til elever kan du bruke denne lenka: https://player.vimeo.com/video/189279107
Den ligger også lenket opp inne i PowerPointen til denne økta. 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe