naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15–20 minutter
2A. Det levende består av celler
Ark 1 i PowerPoint. Si: I forrige økt snakket vi om hva det betyr at noe er levende. Biologi handler om alt det som er levende. Bio betyr liv og logi betyr lære. Biologer undersøker hvordan det levende er bygd opp og fungerer eller hvordan det levende er avhengig av det som ikke er levende, som mineraler, luft, lys osv.
Ark 2 i PowerPoint. Be elevene notere ned definisjonen på biologi på begrepsarket:
Som et svar på nøkkelspørsmålet «Hva betyr det at noe er levende?» lagde vi ei liste med viktige kjennetegn.
Ark 3 i PowerPoint. Da vi skulle finne ut om ild er levende, stemte kjennetegnene ganske godt, selv om ild ikke er levende. Vi trenger derfor flere kjennetegn på det som er levende. Et slikt kjennetegn er at alt levende er bygd opp av en eller flere celler.
Ark 4 i PowerPoint. Vi kan formulere denne nøkkelsetningen :
Be elevene skrive ned nøkkelsetningen på nøkkelsetningsarket sitt.
Si: Men hva er egentlig ei celle? Har dere hørt det ordet før? Kjenner dere til ulike måter vi bruker ordet celle på? [ta imot alle forslag, fengselcelle, celle i en datatabell, battericelle, solcelle, eventuelt foreslå disse eksemplene] Si: Vi kan sammenligne disse cellene. Er det noe som er likt med alle cellene? [de er små enheter] Si: Felles for alle disse cellene er at de er små rom. Ordet celle betyr lite rom.
Si: Nå skal vi konsentrere oss om de cellene som er inni oss og andre levende organismer. Vi er bygd opp av mange celler, mens noen organismer bare er ei enkelt celle. Ild, derimot, er ikke bygd opp av celler.
Si: For å undersøke de små cellene som levende organismer er bygd opp av, må de forstørres. Da bruker vi mikroskop. Vi kan skrive ned en nøkkelsetning til om celler:
Vis elevene et mikroskop. Det kan også være lurt at du demonstrerer hvordan vi lager et mikroskoppreparat av løkceller:
- Fjern de ytterste tørre løkskjellene på en rødløk og skjær en bit av et saftfylt løkskjell.
- Brekk biten på midten og dra av den tynne, røde hinna på yttersiden av dette skjellet med en pinsett.
- Legg en liten bit av denne hinna på objektglasset.
- Ta på en vanndråpe og legg dekkglasset forsiktig over.
Vis deretter hvordan du legger preparatet i mikroskopet og hvordan vi kan endre forstørrelsen ved å skifte objektiv (start med 10x og gå videre med 40x) og fokusere ved å skru forsiktig fram og tilbake til vi ser skarpt.
Hvis du vil vise filmen til elever kan du bruke denne lenka: https://player.vimeo.com/video/189279107
Den ligger også lenket opp inne i PowerPointen til denne økta.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe