naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 5–10 minutter
2B. Observere bilde av mur
Si: Mange celler ligger stablet sammen, omtrent som murstein i en mur. Vi kan si at mursteinene er en modell av hvordan celler kan ligge tett sammen.
Ark 5 i PowerPoint. Vis elevene bildet av mur (bildet er hentet herfra). Be dem studere bildet nøye og legge merke til mest mulig, slik at de kan svare på noen spørsmål etterpå. Ta bort bildet etter ca. 10 sekunder, gå til neste ark i PowerPoint som er tomt. Spør: Hvor mange mursteiner så dere? Hvilken farge hadde mursteinene? Hvilken form hadde de? Hvor mange sigarer så dere? [De fleste elever vil ikke ha lagt merke til sigaren midt i bildet.] Pek på sigaren.
Spør: Hva kan dette fortelle oss om å observere? [vi legger ikke merke til absolutt alt, vi kan overse ting, vi må være bevisst på hva vi skal se etter] Si: Vi legger ikke nødvendigvis merke til alt som er rundt oss, det handler om hva vi retter oppmerksomheten mot. Når vi først ser sigaren, får vi den ikke «bort» igjen.
Si: Nå skal dere arbeide sammen to og to. Dere skal lese boka Modeller av celler og følge intruksjonene på elevarket. Etter tur skal dere komme bort til mikroskopene der jeg skal vise dere hva dere skal gjøre. Når jeg sier at dere er ferdige her, går dere tilbake for å fortsette å lese boka.
Fagspesifikke begrep
-
arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
-
biologilæren om det levende
bio = liv -
cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne. -
cellemembrantynn hinne omkring ei celle
Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner. -
cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller. -
celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg. -
cellevæskeflytende stoff inni cellene
Består av vann med proteiner og salter. -
celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
-
encella organismeorganisme som består av bare éi celle
-
flercella organismeorganisme som består av flere celler
-
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader. -
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
-
mikrometer (µm)tusendels millimeter
Det er 1 000 µm i én mm. -
mitokondrierorganeller som frigjør energi
-
organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
-
organismelevende vesen
For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp. -
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
-
beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
-
beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
-
konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
-
mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
-
mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe