Ark 1 i PowerPoint. Si: I forrige økt snakket vi om hva det betyr at noe er levende. Biologi handler om alt det som er levende. Bio betyr liv og logi betyr lære. Biologer undersøker hvordan det levende er bygd opp og fungerer eller hvordan det levende er avhengig av det som ikke er levende, som mineraler, luft, lys osv.
Ark 2 i PowerPoint. Be elevene notere ned definisjonen på biologi på begrepsarket:
biologi: læren om det levende (bio = liv, logi = lære)
Som et svar på nøkkelspørsmålet «Hva betyr det at noe er levende?» lagde vi ei liste med viktige kjennetegn.
Ark 3 i PowerPoint. Da vi skulle finne ut om ild er levende, stemte kjennetegnene ganske godt, selv om ild ikke er levende. Vi trenger derfor flere kjennetegn på det som er levende. Et slikt kjennetegn er at alt levende er bygd opp av en eller flere celler.
Ark 4 i PowerPoint. Vi kan formulere denne
nøkkelsetningen
:
Alle levende organismer er bygd opp av en eller flere celler.
Be elevene skrive ned nøkkelsetningen på nøkkelsetningsarket sitt.
Si: Men hva er egentlig ei celle? Har dere hørt det ordet før? Kjenner dere til ulike måter vi bruker ordet celle på? [ta imot alle forslag, fengselcelle, celle i en datatabell, battericelle, solcelle, eventuelt foreslå disse eksemplene] Si: Vi kan sammenligne disse cellene. Er det noe som er likt med alle cellene? [de er små enheter] Si: Felles for alle disse cellene er at de er små rom. Ordet celle betyr lite rom.
Si: Nå skal vi konsentrere oss om de cellene som er inni oss og andre levende organismer. Vi er bygd opp av mange celler, mens noen organismer bare er ei enkelt celle. Ild, derimot, er ikke bygd opp av celler.
Si: For å undersøke de små cellene som levende organismer er bygd opp av, må de forstørres. Da bruker vi mikroskop. Vi kan skrive ned en nøkkelsetning til om celler:
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å se dem.
Vis elevene et mikroskop. Det kan også være lurt at du demonstrerer hvordan vi lager et mikroskoppreparat av løkceller:
- Fjern de ytterste tørre løkskjellene på en rødløk og skjær en bit av et saftfylt løkskjell.
- Brekk biten på midten og dra av den tynne, røde hinna på yttersiden av dette skjellet med en pinsett.
- Legg en liten bit av denne hinna på objektglasset.
- Ta på en vanndråpe og legg dekkglasset forsiktig over.
Vis deretter hvordan du legger preparatet i mikroskopet og hvordan vi kan endre forstørrelsen ved å skifte objektiv (start med 10x og gå videre med 40x) og fokusere ved å skru forsiktig fram og tilbake til vi ser skarpt.
Hvis du vil vise filmen til elever kan du bruke denne lenka: https://player.vimeo.com/video/189279107
Den ligger også lenket opp inne i PowerPointen til denne økta.