Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 20 minutter

1B. Sorter bildene

1. Vis fram bildene. Si til elevene: Nå skal vi bruke noen bilder som forteller om hvordan livet på jorda har utviklet seg, og prøve å sortere dem i den rekkefølgen de oppsto på jorda. Men hvordan er det mulig å vite noe om dette når det er hundrevis av millioner av år siden? [Fordi forskere har funnet fossiler og spor etter planter og dyr som levde på jorda lenge før menneskene kom.] Spør: Hva kalles forskerne som forsker på forhistorisk liv, igjen? [Paleontologer.]

2. Del opp elevene i grupper på 3–4 elever. Del ut bildene, og be elevene studere bildene og bildetitlene. Si at de nå skal jobbe slik paleontologer gjør, og legge bildene i den rekkefølgen de tror livet har oppstått. 

3. La en av gruppene komme med sine antagelser og argumentere for dem. La andre grupper gjøre det samme. Så sier du til elevene: Nå har vi fått høre ulike løsninger, kanskje noen av gruppene nå vil sortere på nytt? Dere får noen minutter til å gjøre om på rekkefølgen før vi henger opp bildene i den rekkefølgen som paleontologene har funnet ut at livet på jorda har utviklet seg.

4. Introduser tidslinja (snoren du har hengt opp). Denne skal forestille jordas histore. Fest klypene bortover snora mens du leser opp det du har skrevet på dem (3 milliarder; 540 millioner; 400 millioner; 350 millioner; 300 millioner; 250 millioner; 65 millioner). Be elevene hjelpe deg å henge klypene slik at det blir riktig avstand mellom dem i forhold til tallet som står på.

tidslinje på en snor

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • evolusjon
    utvikling av arter over lang tid
  • geologisk tidsperiode
    et tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
  • hofte
    overgang mellom kropp og bakbein
  • kjøtteter
    En organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
  • knokler
    gir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
  • paleontolog
    en forsker som studerer arter som levde i fortiden
  • planteeter
    organisme som spiser planter

Forskerspirebegrep

  • forklare
    bruke bevis for å støtte en påstand
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • sortere
    dele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe