naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 60 minutter
Økt 1: Livets utvikling på en snor
Elevene sorterer bilder av levende organismer, og plasserer dem i rekkefølge slik de tror livet på jorda har utviklet seg. Elevene blir kjent med evolusjonens perspektiver gjennom en tidslinje i klasserommet, der bildene til slutt settes inn i rekkefølge etter når organismen oppsto.
I denne økten skal elevene
- beskrive livets utvikling på jorda
- sortere organismer etter når de oppsto på jorda
- fortelle at arter utvikler seg over lang tid
- fortelle at mennesker har kommet ganske nylig i jordas historie
Tidsbruk
Anslått tidsbruk | |
1A. Hva er en paleontolog? | 5 minutter |
1B. Sorter bildene | 20 minutter |
1C. Det første livet (3 milliarder år siden) | 5 minutter |
1D. Trilobittenes tidsalder (540 millioner år siden) | 5 minutter |
1E. Fiskenes tidsalder (400 millioner år siden) | 5 minutter |
1F. Myrenes tidsalder (350 millioner år siden) | 5 minutter |
1G. De glemte monstrenes tidsalder (300 millioner år siden) | 5 minutter |
1H. Dinosaurenes tidsalder (250 millioner år siden) | 5 minutter |
1I. Pattedyrenes tidsalder (65 millioner år siden) | 5 minutter |
TOTALT | 60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
evolusjonutvikling av arter over lang tid
-
geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
-
hofteovergang mellom kropp og bakbein
-
kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
-
knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
-
paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
-
planteeterorganisme som spiser planter
Forskerspirebegrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
-
trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe