Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15 minutter

1C. Inne: Observasjoner og tolkninger

Gå tilbake til klasserommet og oppsummer i plenum.

Alle gruppene presenterer sine funn. Lag to lister på tavla: en med alle observasjoner og en med alle tolkningene. For å få til en dialog med elevene, kan følgende spørsmål stilles for å tydeliggjøre forskjellen på observasjon og tolkning, og betydningen av å skille mellom dem:

  • Hvilke geoprosesser skjer utenfor klasserommet? (Tolkningen din.)
  • Er det indre eller ytre geoprosesser?
  • Hva så du som gjør at du vet det? (Observasjonene dine.)
  • Hvilke observasjoner hører sammen med hvilke tolkninger?
  • Hva er forskjellen på observasjoner og tolkninger? Gi noen konkrete eksempler.
  • Kan en observasjon ha flere tolkninger? Be elevene komme med minst to tolkninger på en observasjon for å vise at det er mange geofaglige prosesser som kan ha formet «sporet» i landskapet.

Når lista er komplett, ber du elevene om å definere forskjellen på observasjon og tolkning. For å få elevene til å reflektere over poenget med aktiviteten spør du: Hvorfor er det viktig å vite noe om forskjellen mellom observasjon og tolkning i geofag?

 

           Observasjoner                               Tolkninger