naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 15 minutter
1C. Inne: Observasjoner og tolkninger
Gå tilbake til klasserommet og oppsummer i plenum.
Alle gruppene presenterer sine funn. Lag to lister på tavla: en med alle observasjoner og en med alle tolkningene. For å få til en dialog med elevene, kan følgende spørsmål stilles for å tydeliggjøre forskjellen på observasjon og tolkning, og betydningen av å skille mellom dem:
- Hvilke geoprosesser skjer utenfor klasserommet? (Tolkningen din.)
- Er det indre eller ytre geoprosesser?
- Hva så du som gjør at du vet det? (Observasjonene dine.)
- Hvilke observasjoner hører sammen med hvilke tolkninger?
- Hva er forskjellen på observasjoner og tolkninger? Gi noen konkrete eksempler.
- Kan en observasjon ha flere tolkninger? Be elevene komme med minst to tolkninger på en observasjon for å vise at det er mange geofaglige prosesser som kan ha formet «sporet» i landskapet.
Når lista er komplett, ber du elevene om å definere forskjellen på observasjon og tolkning. For å få elevene til å reflektere over poenget med aktiviteten spør du: Hvorfor er det viktig å vite noe om forskjellen mellom observasjon og tolkning i geofag?
Observasjoner Tolkninger