90 min (+ tid til å komme seg til og fra feltområdet)
Økt 1: Les geoprosesser i landskapet
Observasjon og tolkning er to sentrale aktiviteter som geoforskere bruker for å undersøke og forstå geofaglige prosesser. For å forstå geofag må elevene også få øvelse i å tenke, snakke og gjøre som en geoforsker.
Elevene skal kunne
beskrive hvordan observasjoner kan brukes som grunnlag for tolkninger
erfare at tolkninger er subjektive
Tidsbruk
Anslått tidsbruk
1A. Inne: Aktiver forkunnskaper om geoprosesser
30 minutter
1B. Ute: Observer geoprosesser
30 minutter
1C. Inne: Observasjoner og tolkninger
30 minutter
TOTALT
90 minutter
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
geoprosesser
naturlige prosesser som fører til endringer av bergarter, landformer og atmosfære
observere
bruke sansene til å få informasjon om noe
tolke
forklare, greie ut, gjøre forståelig, oppfatte betydningen
Forsøk og praktisk arbeid
Forberedelse og utstyr
Tips: Feltbøker kan skaffes forskjellige steder. En god, men litt dyr, vanntett variant kan bestilles her: Rite in the Rain
Denne delen av økta kan gjøres i klasserommet, eller ute.
1. Introduser geoprosesser for elevene. Begynn med
tenk-par-del
ved å stille dette spørsmålet:
Hva tror du geoprosesser er, og hva tror du det ikke er? Be elevene tenke stille på dette spørsmålet i ett minutt. Så kan elevene gå sammen to og to, og gi hverandre eksempler på hva de tror geoprosesser er, og eksempler på hva det ikke er. Elevene kan snakke lavt sammen i et par minutter. Til slutt ber du noen av elevene dele noe av det de har snakket om med hele klassen. Skriv ned elevenes svar på tavla, uten å kommentere forslagene deres.
2. Sett elevene i grupper og be dem gjøre geoaktiviteten «Hvor lang tid tar det? – Raskt til veldig, veldig, veeeldig sakte». Etter at elevene har gjort aktiviteten, spør du: Har dere kommet på flere eksempler på geoprosesser? Suppler lista dere har på tavla eller lag ei ny liste. Spør så elevene om de forslagene deres er eksempler på indre og ytre geoprosesser. Dette kan aktivere det elevene har lært før om begrepene indre og ytre geoprosesser.
Fortell elevene at de nå skal ut av klasserommet og se om de kan observere spor etter geoprosessene som dere har skrevet opp på tavla. Da er det en fordel at elevene har skrevet ned de geoprosessene i notatboka som de tar med ut.
1. Gå ut og finn et sted hvor elevene har utsikt over et landskap. (Det gjør ingenting om det er bygninger og veier.) Elevene må ha med notatboka si med lista over de geofaglige prosessene fra forrige aktivitet i klasserommet.
Tips til lærer: Be elevene om å oppholde seg i et avgrenset område slik at du kan gå rundt og veilede dem.
Fortell elevene at de skal observere spor etter geoprosesser i landskapet. Be dem om å notere mulige svar på følgende spørsmål individuelt:
Kan du se spor av geoprosessene som du har notert på forhånd, før dere gikk ut? (Svaret er det du ser, dine observasjoner.)
Kan du observere spor etter flere geoprosesser enn det dere snakket om i klasserommet? Noter dine observasjoner og hvilken geoprosess du tror det kan være.
Gå rundt og lytt til hva elevene snakker om. Hvis de trenger veiledning, minner du om hvilke geoprosesser dere fikk opp på tavla og som de har skrevet ned i notatboka si. Kan de observere spor etter noen av disse prosessene?
2. Sammenlign og tolk observasjonene. Observasjoner og tolkninger er subjektive. Det kan dessuten være en utfordring å beskrive det en ser uten å tolke samtidig. Be derfor elevene om å sammenligne sine observasjoner og tolkninger to og to, ved å bruke
delt lytting.
Tips til lærer: Dersom elevene ikke kjenner til «Delt lytting», kan det være lurt at læreren øver på denne aktiviteten.
Spørsmål som elevene skal finne ut av er:
Har dere observert det samme? Eller er det mye forskjellig?
Hvorfor blir observasjonene og tolkningene forskjellige?
Observerte dere spor etter geoprosesser som dere hadde på lista? Observerte dere flere eller færre?
Gå tilbake til klasserommet og oppsummer i plenum.
Alle gruppene presenterer sine funn. Lag to lister på tavla: en med alle observasjoner og en med alle tolkningene. For å få til en dialog med elevene, kan følgende spørsmål stilles for å tydeliggjøre forskjellen på observasjon og tolkning, og betydningen av å skille mellom dem:
Hvilke geoprosesser skjer utenfor klasserommet? (Tolkningen din.)
Er det indre eller ytre geoprosesser?
Hva så du som gjør at du vet det? (Observasjonene dine.)
Hvilke observasjoner hører sammen med hvilke tolkninger?
Hva er forskjellen på observasjoner og tolkninger? Gi noen konkrete eksempler.
Kan en observasjon ha flere tolkninger? Be elevene komme med minst to tolkninger på en observasjon for å vise at det er mange geofaglige prosesser som kan ha formet «sporet» i landskapet.
Når lista er komplett, ber du elevene om å definere forskjellen på observasjon og tolkning. For å få elevene til å reflektere over poenget med aktiviteten spør du: Hvorfor er det viktig å vite noe om forskjellen mellom observasjon og tolkning i geofag?