naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter (+ tid til å komme seg til og fra feltområdet)
1B. Ute: Observer geoprosesser
1. Gå ut og finn et sted hvor elevene har utsikt over et landskap. (Det gjør ingenting om det er bygninger og veier.) Elevene må ha med notatboka si med lista over de geofaglige prosessene fra forrige aktivitet i klasserommet.
Tips til lærer: Be elevene om å oppholde seg i et avgrenset område slik at du kan gå rundt og veilede dem.
Fortell elevene at de skal observere spor etter geoprosesser i landskapet. Be dem om å notere mulige svar på følgende spørsmål individuelt:
- Kan du se spor av geoprosessene som du har notert på forhånd, før dere gikk ut? (Svaret er det du ser, dine observasjoner.)
- Kan du observere spor etter flere geoprosesser enn det dere snakket om i klasserommet? Noter dine observasjoner og hvilken geoprosess du tror det kan være.
Gå rundt og lytt til hva elevene snakker om. Hvis de trenger veiledning, minner du om hvilke geoprosesser dere fikk opp på tavla og som de har skrevet ned i notatboka si. Kan de observere spor etter noen av disse prosessene?
2. Sammenlign og tolk observasjonene. Observasjoner og tolkninger er subjektive. Det kan dessuten være en utfordring å beskrive det en ser uten å tolke samtidig. Be derfor elevene om å sammenligne sine observasjoner og tolkninger to og to, ved å bruke delt lytting.
Tips til lærer: Dersom elevene ikke kjenner til «Delt lytting», kan det være lurt at læreren øver på denne aktiviteten.
Spørsmål som elevene skal finne ut av er:
- Har dere observert det samme? Eller er det mye forskjellig?
- Hvorfor blir observasjonene og tolkningene forskjellige?
- Observerte dere spor etter geoprosesser som dere hadde på lista? Observerte dere flere eller færre?