naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- 15 minutter
1A. Inne: Aktiver forkunnskaper om geoprosesser
Denne delen av økta kan gjøres i klasserommet, eller ute.
1. Introduser geoprosesser for elevene. Begynn med tenk-par-del ved å stille dette spørsmålet:
Hva tror du geoprosesser er, og hva tror du det ikke er? Be elevene tenke stille på dette spørsmålet i ett minutt. Så kan elevene gå sammen to og to, og gi hverandre eksempler på hva de tror geoprosesser er, og eksempler på hva det ikke er. Elevene kan snakke lavt sammen i et par minutter. Til slutt ber du noen av elevene dele noe av det de har snakket om med hele klassen. Skriv ned elevenes svar på tavla, uten å kommentere forslagene deres.
2. Sett elevene i grupper og be dem gjøre geoaktiviteten «Hvor lang tid tar det? – Raskt til veldig, veldig, veeeldig sakte». Etter at elevene har gjort aktiviteten, spør du: Har dere kommet på flere eksempler på geoprosesser? Suppler lista dere har på tavla eller lag ei ny liste. Spør så elevene om de forslagene deres er eksempler på indre og ytre geoprosesser. Dette kan aktivere det elevene har lært før om begrepene indre og ytre geoprosesser.
Fortell elevene at de nå skal ut av klasserommet og se om de kan observere spor etter geoprosessene som dere har skrevet opp på tavla. Da er det en fordel at elevene har skrevet ned de geoprosessene i notatboka som de tar med ut.