naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 1-2
Eplesmaking
Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut.
Start gjerne med å studere et eple. Ord som gjerne kan brukes i undersøkelsen er: skall, kjernehus, eplekjerne, eplesteiner, eplefrø, fruktkjøtt, blomst, farge, eplebåt, epleslang... Bruk lupe og kniv. La barna tegne/dokumentere det de observerer.
Del eplene opp i båter og legg hver eplesort på samme tallerken. Du må ha nok båter til at alle deltagerne kan få minst en bit av hver eplesort. Hvis de spiser opp eplebåten i første forsøk er det fint om de kan få en til de neste forsøkene.
Undersøk en egenskap av gangen, sammenlign eplesortene og oppsumer i fellesskap. Lag gjerne en felles tabell. Det er ikke sikkert dere blir enige om beskrivelsen av alle egenskapene.
- Beskriv hva eplebåten smaker: søtt, sur, salt, sterkt, svakt, smiren, bittert osv
- Beskriv hva eplet lukter: frukt, blomster, boller, sterkt, sjø, jord, minner meg om..osv
- Beskriv hvordan det kjennes eller føles (med hendene) å ta på eplet: hardt, mykt, seigt, lett, tungt, sleipt, tørt, ruglete, glatt, hårete, piggete osv
- Beskriv hvordan eplet føles (inni munnen) å tygge: lett å tygge, hard, sprø, må tygge mye, seigt, saftig, grovt, svampete, trælete, melete, mosete, snerpete osv
- Beskriv hvordan det høres når du tygger eplet: høy lyd, lav lyd, stille, knasende, sprø, svuppende, glidende, minner meg om…)
Kommentarer/praktiske tips
Det er lettere å finne ord når du har noe å sammenlikne med. Det er lett å si at et Granny Smith eple er surt når du sammenlikner det med sorten Aroma. Forsøket kan godt være kaotisk første gang og mer systematiske den neste. Forslagene over kan også gjøres i forskjellige økter, men lukt og smak i første økt og lyd og følelser i neste.
Materialer og utstyr
- epler av forskjellige sorter
- kniver
- luper