- barnetrinn 1-2
Eplegleder
Høstens epler kan være et utgangspunkt for mange spennende opplevelser og utforskning.
Høstens epler kan være et utgangspunkt for mange spennende opplevelser og utforskning.
Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut.
Start gjerne med å studere et eple. Ord som gjerne kan brukes i undersøkelsen er: skall, kjernehus, eplekjerne, eplesteiner, eplefrø, fruktkjøtt, blomst, farge, eplebåt, epleslang... Bruk lupe og kniv. La barna tegne/dokumentere det de observerer.
Del eplene opp i båter og legg hver eplesort på samme tallerken. Du må ha nok båter til at alle deltagerne kan få minst en bit av hver eplesort. Hvis de spiser opp eplebåten i første forsøk er det fint om de kan få en til de neste forsøkene.
Undersøk en egenskap av gangen, sammenlign eplesortene og oppsumer i fellesskap. Lag gjerne en felles tabell. Det er ikke sikkert dere blir enige om beskrivelsen av alle egenskapene.
Det er lettere å finne ord når du har noe å sammenlikne med. Det er lett å si at et Granny Smith eple er surt når du sammenlikner det med sorten Aroma. Forsøket kan godt være kaotisk første gang og mer systematiske den neste. Forslagene over kan også gjøres i forskjellige økter, men lukt og smak i første økt og lyd og følelser i neste.
Er det bare om høsten eplene blir brune? Hvordan kan vi forhindre at epler som er delt opp blir brune?
Del et eple. Skvis sitronsaft på den ene halvdelen. La det gå noen timer.
Observer og beskriv hva som skjer med fargen på epleoverflatene? Hvilken rolle har sitrondråpene?
Forsøket over viser en overflate som utsettes for oksygen og lys. Det begynner raskt å bli brunt. Det oksiderer. Smører vi derimot overflaten av eplet med sitron, holder det seg lyst lenger.
Årsaken til at eplet ikke blir brunt er at vi bremser oksideringen ved å tilføre antioksidanter fra sitronen. Vitamin C er en god antioksidant som bidrar til å forsinke forråtnelsesprosessen til eplet.
Et enzym inngår i denne forråtnelsesprosessen. For å hindre at vi får brune epler, må vi enten hindre oksygen å slippe til, eller tilføre sitronsyre som hindrer enzymenes aktivitet.
Du kan også forsøke å dekke til epleoverflaten med gladpack. Fungerer det like godt som sitron? Vil sitron ha samme nytten på andre fruktoverflater som for eksempel pære og banan?
Har du lurt på hvordan du kan modne grønne bananer fort? Her får du modningstips.
Legg en grønn banan og et eple i en plastikkpose og knyt godt igjen. Du kan godt bruke pose med zip-lås.
Legg en annen grønn banan i en annen plastikkpose og knyt godt igjen. Plasser plastikkposene i romtemperatur og la det gå 2–5 dager.
Studer posene etter 2–5 dager. Sammenlikn og beskriv de to bananene. Hvilken rolle kan eplet ha hatt?
Bananen som ligger sammen med eplet vil bli fortere modent. Årsaken er at eplet utvikler en gass som heter eten (også kalt etylen). Denne gassen virker som et aldringshormon i planter og får derfor modningsprosesser til å gå fortere. Noen typer frukt som epler og pærer skiller ut store mengder eten under modningen. Frukt som responderer på eten kalles klimakterisk frukt. Eksempler på klimakterisk frukt er eple, banan, avokado, cherimoya, fiken, mango, oliven, fersken, pære, plomme, tomat, og persimon. Disse fruktene kan modnes med eple. Eksempler på ikke-klimakterisk frukt er kirsebær, citrus, vindruer, ananas, jordbær og vannmelon.
Prøv å gå videre med andre kombinasjoner av frukt og grønnsaker. Avocado kan for eksempel bråmodnes ved å legge den med et eple eller en tomat i en plastpose i romtemperatur.
Hvis du skal ha hel frukt til å holde lenge i et fruktfat, hvilke frukter vil du sette sammen?
Til alle tider har folk regnet med epler og pærer. Her viser vi at eplematematikk ikke har gått ut på dato.
Det er mange måter vi kan knytte epler til matematikk. Her er noen forslag.
Klassifisering er en viktig del av det å få ting på plass, noe som gjør at vi skaper orden og struktur. Samleglede er spire til systematisering og klassifisering. Å kunne klassifisere byger på at vi kan se sammenhenger, likheter og ulikheter. Å ordne eller gruppere gjenstander kan gjøres ut fra mange forskjellige kriterier, f.eks. størst, minst, farger, form, lett, tung, lang, kort ...