naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 2: Biologisk mangfold
I denne økta lærer elevene om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer samt systematikk og hvordan vi nøkler arter. Dette vil de få bruk for når de skal undersøke badeplassen og vurdere hvordan endringene kan påvirke naturens mangfold.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer
- forstå systematikk og hvordan man nøkler arter
Tidsbruk
2A Oppdraget | 10 min |
2B Mangfold | 15 min |
2C Oppgave Biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem |
20 min |
2D Nøkling av arter Oppgave 1 |
10 min |
2D Nøkling av arter Oppgave 2 |
10 min |
2D Nøkling av arter Oppgave 3 |
5 min |
2E Escape Room | 10 min |
2F Oppsummering | 10 min |
TOTALT | 90 min |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
abiotiske faktorerde delene av økosystemet som ikke er levende
-
argumenterebegrunne en påstand
-
badevannskvalitetvannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
-
biologisk mangfoldvariasjonen av liv
-
biotiske faktorerde levende delene i et økosystem
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
nøkling av arterå bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
-
systematikkmetodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet