naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 2: Gjennomføring
Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.
2A Oppdraget
Repeter oppdraget. Be gruppene dele hvilke ting de har «kjøpt» til badeplassen, hvorfor og hva det kostet.
2B Mangfold
Gå gjennom teorien om mangfold, økosystemer og biotiske og abiotiske faktorer.
2C Sorteringsoppgave
La elevene jobbe i grupper. Del ut bildekort til hver gruppe eller bruk digtial løsning. Be elevene sortere bildene i biotiske og abiotiske faktorer. Gi dem deretter informasjon om hvordan forskere definerer hva som er levende og la dem diskutere om de vil endre på sorteringa. Oppsummer med å påpeke at noen av bildene kan være vanskelige å plassere som biotisk eller abiotisk.
2D Nøkling av arter
Gå gjennom introduksjon til systematikk, og la elevene jobbe i par med oppgave 1. Ta deretter oppsummering i fellesskap og la elevene jobbe i par med oppgave 2 og oppgave 3. Ta en felles oppsummering av oppgave 3 slik at elevene forstår at de må vurdere resultatene i Artsorakelet kritisk og bruke relevant litteratur eller spørre en ekspert om de er usikre.
2E Escape Room
Be elevene gå inn på Escape Room og finn ut hvilken humle jeg tenker på.
Gruppene får ulike pengepremier avhengig av antall forsøk.
Ett forsøk: 5000 kr
To forsøk: 3000 kr
Tre forsøk: 1000 kr
De må svare ærlig på antall forsøk. La dem legge inn beløpet i regnskapet sitt i tillegg til at de kan vurdere om de vil kjøpe flere ting til badeplassen.
2F Oppsummering
Avslutt med å oppsummere hva de skal bruke det de har lært i denne økta til og hva som skal skje neste økt når de skal ut å undersøke badeplassen. Minn elevene på at arbeidet deres vil bli vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet.