I denne økta lærer elevene om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer samt systematikk og hvordan vi nøkler arter. Dette vil de få bruk for når de skal undersøke badeplassen og vurdere hvordan endringene kan påvirke naturens mangfold.
Læringsmål
Elevene skal kunne
skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer
forstå systematikk og hvordan man nøkler arter
Tidsbruk
2A Oppdraget
10 min
2B Mangfold
15 min
2C Oppgave Biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem
20 min
2D Nøkling av arter Oppgave 1
10 min
2D Nøkling av arter Oppgave 2
10 min
2D Nøkling av arter Oppgave 3
5 min
2E Escape Room
10 min
2F Oppsummering
10 min
TOTALT
90 min
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
abiotiske faktorer
de delene av økosystemet som ikke er levende
argumentere
begrunne en påstand
badevannskvalitet
vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
biologisk mangfold
variasjonen av liv
biotiske faktorer
de levende delene i et økosystem
bærekraftig utvikling
utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
nøkling av arter
å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
systematikk
metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
økosystem
område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forsøk og praktisk arbeid
Økt 2: Forberedelse og utstyr
1. Sett deg inn i læringsmålene, og se gjennom presentasjonen.
2. Skriv ut sorteringsaktiviteten biotisk-abiotisk. De to sidene med bildekort må klippes opp og legges i konvolutter (kan ev. lamineres først). Hver elevgruppe skal ha en konvolutt med bilder og arket levende ikke-levende som de skal sortere bildene på. Det er også mulig å kjøre denne aktiviteten digitalt i stedet ved f.eks. å legge bildene i en Jamboard (google).
3. Skriv ut arket med sommerfuglbilder til aktivitet 1 i 2D.
4. Prøv Escape Room-oppgava slik at du kan veilede elevene hvis de står fast. Skriv ut arket Humler, slik at eleven kan krysse av på det etterhvert som de får hint. Kopier lenka til Escape Room og legg den tilgjengelig digitalt for elevene når de kommer til denne oppgaven. Fasit: STEINHUMLE
Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.
2A Oppdraget
Repeter oppdraget. Be gruppene dele hvilke ting de har «kjøpt» til badeplassen, hvorfor og hva det kostet.
2B Mangfold
Gå gjennom teorien om mangfold, økosystemer og biotiske og abiotiske faktorer.
2C Sorteringsoppgave
La elevene jobbe i grupper. Del ut bildekort til hver gruppe eller bruk digtial løsning. Be elevene sortere bildene i biotiske og abiotiske faktorer. Gi dem deretter informasjon om hvordan forskere definerer hva som er levende og la dem diskutere om de vil endre på sorteringa. Oppsummer med å påpeke at noen av bildene kan være vanskelige å plassere som biotisk eller abiotisk.
2D Nøkling av arter
Gå gjennom introduksjon til systematikk, og la elevene jobbe i par med oppgave 1. Ta deretter oppsummering i fellesskap og la elevene jobbe i par med oppgave 2 og oppgave 3. Ta en felles oppsummering av oppgave 3 slik at elevene forstår at de må vurdere resultatene i Artsorakelet kritisk og bruke relevant litteratur eller spørre en ekspert om de er usikre.
2E Escape Room
Be elevene gå inn på Escape Room og finn ut hvilken humle jeg tenker på.
Gruppene får ulike pengepremier avhengig av antall forsøk.
Ett forsøk: 5000 kr
To forsøk: 3000 kr
Tre forsøk: 1000 kr
De må svare ærlig på antall forsøk. La dem legge inn beløpet i regnskapet sitt i tillegg til at de kan vurdere om de vil kjøpe flere ting til badeplassen.
2F Oppsummering
Avslutt med å oppsummere hva de skal bruke det de har lært i denne økta til og hva som skal skje neste økt når de skal ut å undersøke badeplassen. Minn elevene på at arbeidet deres vil bli vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet.