naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 3: Produktvalg yrkesutøver
I denne økta skal elevene vurdere livsløpet til de to produktene i bedriften sin. De skal videre velge et produkt til bedriften sin basert på bærekraftsanalysen fra økt 2 og vurderingen av produktets livsløp fra denne økta. Til slutt skal de lage ferdig plakatene og forberede en presentasjon til økt 4.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- undersøke og sammenligne produkters livsløp på bakgrunn av informasjonssøk
- vurdere produktvalg på bakgrunn av bærekraftighet i et produkts livsløp
Tidsbruk
3A. Plenum: Mini-kahoot om livsløp |
5 minutter |
3B. Gruppe: Løs oppdrag II vurdere livsløpet til egne produkter |
30 minutter |
3C. Plenum: Vurdere livsløpet til egne produkter |
15 minutter |
3D. Gruppe: Forberede presentasjon av oppdraget |
30 minutter |
3E. Plenum: Oppsummering |
10 minutter |
TOTALT |
90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
bærekraftig utviklingutvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
-
bærekraftsanalyseanalyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
-
generisk mobiltelefontelefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
-
miljømerkingmerking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
-
produktmerkingmerker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
-
vurdering av livsløpvurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet