Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Produktvalg yrkesutøver

silhuetter på jordkloden

I denne økta skal elevene vurdere livsløpet til de to produktene i bedriften sin. De skal videre velge et produkt til bedriften sin basert på bærekraftsanalysen fra økt 2 og vurderingen av produktets livsløp fra denne økta. Til slutt skal de lage ferdig plakatene og forberede en presentasjon til økt 4.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • undersøke og sammenligne produkters livsløp på bakgrunn av informasjonssøk 
  • vurdere produktvalg på bakgrunn av bærekraftighet i et produkts livsløp

Tidsbruk

3A. Plenum: Mini-kahoot om livsløp

5 minutter

3B. Gruppe: Løs oppdrag II vurdere livsløpet til egne produkter

30 minutter

3C. Plenum: Vurdere livsløpet til egne produkter

15 minutter

3D. Gruppe: Forberede presentasjon av oppdraget

30 minutter

3E. Plenum: Oppsummering

10 minutter

TOTALT

 90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet