naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Økt 3: Gjennomføring
3A Plenum: mini-kahoot om livsløp
Start økta med en mini-kahoot om livsløp. Gå gjennom felles som repetisjon i presentasjonen.
3B Gruppe: del II av oppdraget vurdere livsløpet til egne produkter
Elevene skal nå jobbe videre i gruppene med å vurdere livsløpet til de to produktene de fikk i oppdraget. De kan legge inn resultatene sine direkte inn i de to digitale plakatene de skal presentere i økt 4.
3C Plenum: livsløpet til egne produkter
Diskuter med elevene i plenum:
- Fant dere informasjon om de to produktene deres?
- Var de produktmerket?
- Hadde dere nok informasjon til å vurdere livsløpet til begge produkter?
3D Gruppe: forberede presentasjon av oppdraget
La elevene forberede presentasjonen de skal ha i økt 4. Den skal innholde:
- Et passende navn og en logo som reflekterer bedriftens bærekraftige profil
- To plakater der de har:
- vurdert livsløpet til de to produktene
- en bærekraftsanalyse av de to produktene for både produsent og forbruker.
- en samlet vurdering av produktene.
- En beslutning om hvilket av produktene de ønsker å kjøpe til bedriften sin, med begrunnelse basert på vurderingen av produktenes livsløp og bærekraftsanalysen.
Minn elevene på å bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål (Elevhefte D og E) når de lager sin egen presentasjon.
3E Plenum: presenter planen for presentasjoner i økt 4
Vis elevene planen for presentasjoner i økt 4. Hver gruppe har 10 minutter til presentasjon, 5 minutter til å vurdere presentasjonen og 5 minutter til å gi tilbakemelding til gruppa som presenterte. Forklar at under hver presentasjon,skal en annen gruppe være «kritisk venn» til gruppen som presenterer.
I tillegg skal alle elever notere i skjema til hverandrevurdering, Elevhefte F, under presentasjonene.