Undervisningsopplegg

Økt 3: Produktvalg yrkesutøver

silhuetter på jordkloden

I denne økta skal elevene vurdere livsløpet til de to produktene i bedriften sin. De skal videre velge et produkt til bedriften sin basert på bærekraftsanalysen fra økt 2 og vurderingen av produktets livsløp fra denne økta. Til slutt skal de lage ferdig plakatene og forberede en presentasjon til økt 4.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • undersøke og sammenligne produkters livsløp på bakgrunn av informasjonssøk 
  • vurdere produktvalg på bakgrunn av bærekraftighet i et produkts livsløp

Tidsbruk

3A. Plenum: Mini-kahoot om livsløp

5 minutter

3B. Gruppe: Løs oppdrag II vurdere livsløpet til egne produkter

30 minutter

3C. Plenum: Vurdere livsløpet til egne produkter

15 minutter

3D. Gruppe: Forberede presentasjon av oppdraget

30 minutter

3E. Plenum: Oppsummering

10 minutter

TOTALT

 90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 3: Forberedelse og utstyr

  • Gjør deg kjent med læringsmålene, les gjennom beskrivelsen av økta (gjennomføring) og se gjennom presentasjonen til økta.
  • Se gjennom Kahooten, og gjør den klar på storskjerm som oppstart til økta.
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 3: Gjennomføring

 

3A Plenum: mini-kahoot om livsløp

Start økta med en mini-kahoot om livsløp. Gå gjennom felles som repetisjon i presentasjonen.  

3B Gruppe: del II av oppdraget vurdere livsløpet til egne produkter

Livsløpsanalyse

Elevene skal nå jobbe videre i gruppene med å vurdere livsløpet til de to produktene de fikk i oppdraget. De kan legge inn resultatene sine direkte inn i de to digitale plakatene de skal presentere i økt 4. 

3C Plenum: livsløpet til egne produkter

Diskuter med elevene i plenum:

  • Fant dere informasjon om de to produktene deres?
  • Var de produktmerket?
  • Hadde dere nok informasjon til å vurdere livsløpet til begge produkter?

3D Gruppe: forberede presentasjon av oppdraget

La elevene forberede presentasjonen de skal ha i økt 4. Den skal innholde:

  1. Et passende navn og en logo som reflekterer bedriftens bærekraftige profil
  2. To plakater der de har:
    • vurdert livsløpet til de to produktene
    • en bærekraftsanalyse av de to produktene for både produsent og forbruker.
    • en samlet vurdering av produktene.
  3. En beslutning om hvilket av produktene de ønsker å kjøpe til bedriften sin, med begrunnelse basert på vurderingen av produktenes livsløp og bærekraftsanalysen.

Minn elevene på å bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål (Elevhefte D og E) når de lager sin egen presentasjon.

3E Plenum: presenter planen for presentasjoner i økt 4

Vis elevene planen for presentasjoner i økt 4. Hver gruppe har 10 minutter til presentasjon, 5 minutter til å vurdere presentasjonen og 5 minutter til å gi tilbakemelding til gruppa som presenterte. Forklar at under hver presentasjon,skal en annen gruppe være «kritisk venn» til  gruppen som presenterer. 

I tillegg skal alle elever notere i skjema til hverandrevurdering, Elevhefte F, under presentasjonene.