Undervisningsopplegg

Økt 2: Muskler og skjelett

I denne økta skal elevene først se for seg hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde hatt muskler eller skjelett. De får et leseoppdrag knyttet til en NRK-film om hvordan musklene våre fungerer. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan hjernen, musklene og knoklene jobber sammen for å lage en bevegelse

Tidsbruk

Tegneoppgave: Hva hvis ...?  5–10 minutt
Undersøke egen arm  ca. 5 minutt
Leseoppdrag: Før lesing  ca. 5 minutt
Se film  ca. 15 minutt
Etter lesing: Vurder påstander og gjenfortell noe fra filmen  5–10 minutt
Om muskler  ca. 5 minutt
Koble til oppdrag  5–10 minutt
TOTALT  45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
    energi i noe som beveger seg
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • energikjede
    rekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
  • forklare
    koble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
  • hjernen
    del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
  • kjemisk energi
    energi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
  • knokkel
    beinstykke som er del av skjelettet
  • ledd
    bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
  • modell
    forenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
  • muskel
    del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skjelett
    beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
  • solenergi
    energi i sollys
  • varme
    energi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

  1. Se gjennom episoden av Den magiske kroppen (NRK) om musklene (Lenka ligger også i PowerPoint-presentasjonen)
  2. Gjør deg kjent med begrepene som er sentrale i økta, forbered eventuelt til begrepsvegg
  3. Hvis dere har en skjelettmodell tilgjengelig på skolen, kan det være fint å vise fram denne.
  4. Finn fram utstyret til å stive av fingrene med. Gjør klar teipremser (minst to til hver elev). 
  5. Elevene skal jobbe med elevheftet.

Materialer og utstyr

  • ispinner eller tilsvarende stive pinner (to til hver elev)
  • maleteip, fryseteip eller lignende
  • binders eller andre små gjenstander (minst én gjenstand til hver elev)
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 2

Ark 12 i PowerPoint-presentasjon. Tegneoppgave: Hva hvis ...? Be elevene se for seg hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde hatt skjelett. Be dem tegne i elevheftet det de ser for seg. Be dem deretter tegne hvordan de tror det ville vært hvis vi ikke hadde hatt muskler. 

Ark 13. Undersøke egen arm. Be elevene kjenne på sin egen arm eller på hverandres to og to. Si at de skal kjenne på musklene samtidig som de bøyer armen. Kan de kjenne at musklene endrer seg? Skjer det noe med musklene når de strammer dem? Oppsummer i fellesskap hva elevene har observert. Oppfordre dem til å peke på hvilke muskler som strammer seg når de bøyer og strekker armen. Skriv begrepene observere og muskel på begrepsveggen.

observere: bruke sansene til å få informasjon om noe
muskel: del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse 

Ark 14. Stive fingre. Del ut to teipremser, to ispinner og en binders (eller noe annet smått) til hver elev. Be elevene først om å skrive navnet sitt, deretter å plukke opp bindersen. Be dem deretter om å holde pekefinger og langfinger sammen (på skrivehånda si), sette ispinnene på yttersiden av disse to fingrene og til slutt teipe fingrene og pinnene sammen. Be elevene gjenta prosedyren med å skrive navnet sitt og deretter plukke opp bindersen. La elevene tenke på hvorfor de tror det var annerledes denne gangen [klarer ikke bøye leddene]. De kan også prøve å gjøre andre ting, som å skru opp en kork eller klippe ut noe. 

Ark 15. Om skjelettet. Gå gjennom begrepene skjelett, knokkel og ledd. Skriv begrepene på begrepsveggen.

skjelett: beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
knokkel: beinstykke som er del av skjelettet
ledd: bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler

Ark 16. Før lesing. Fortell at de snart skal få se en liten film, men først skal de ta stilling til noen påstander, det vil si at de skal skrive om de er enige eller uenige i påstandene. Fortell også at de skal finne én morsom ting i filmen som de skal gjenfortelle etterpå.

Ark 17. Se film. Vis NRK-filmen.

Etter lesing: Vurder påstander og gjenfortell noe fra filmen. Be elevene ta stilling til påstandene på nytt for å se om de har forandret mening. Be elevene gjenfortelle til hverandre to og to det morsomme som de husker fra filmen.

Ark 18–21. Om muskler. Fortell hvordan hjernen, musklene og knoklene (skjelettet) samarbeider om å lage en bevegelse. Be elevene tenke på om de vet om andre muskler enn de som løfter på skjelettet, som jobber når vi sitter helt stille. Fortell om hjertet og muskler i tarmen. Be elevene skrive ned nøkkelsetningene i elevheftet. Skriv eventuelt nøkkelsetningene og begrepet hjernen også på begrepsveggen. 

hjernen: del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser

Ark 22. Koble til oppdrag. Be elevene vurdere hvor langt de har kommet på å løse oppdraget [vi vet at hjernen må gi beskjed til musklene om å trekke seg sammen og løfte på knoklene i armer og bein].