naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 10: Koble videre og planlegg modellrom
I denne økta kobler elevene enda en lampe på kretsen fra forrige økt. De får dermed prøvd ut alle koblingene som skal med i den elektriske kretsen til modellrommet i neste økt. De begynner å planlegge hvordan selve modellrommene skal se ut: hva slags rom det skal være, hvor lampene og bryteren skal plasseres, hva slags typer lamper det skal være og hvordan de skal legge opp det elektriske anlegget.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- planlegge, lage og teste modellrom med elektriske lamper
Tidsbruk
10A. Koble en elektrisk krets – øvelse 3 | 20–25 minutter |
10B. Planlegg rom til modellhus | 10–15 minutter |
10C. Tegn inn den elektriske kretsen på eska | 15–20 minutter |
TOTALT | 45–60 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
atomen partikkel som alle stoffer er bygget opp av
-
elektrisitetnoe som skjer fordi partikler har ladning
-
elektrisk kretssammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
-
elektrisk strømelektroner som beveger seg i samme retning
-
elektronen bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
-
isolere strømegenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
-
lede strømegenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
-
motstandpunkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV. -
partikkelen liten del av et stoff
Forskerspirebegrep
-
analysereundersøke deler av noe nøye
-
egenskapkjennetegn ved et materiale
For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut. -
formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
-
funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
-
materialedet som ting er laget av
-
modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
systemnoe som består av flere deler som virker sammen
-
undersøkeå studere eller prøve å finne ut mer om noe